لولا برنجی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

بسیاری از قفل‌های قدیمی، یک پایه محکم امنیتی دارند؛ تا وقتی نیازی به تعمیر قفل قدیمی به صورت اساسی نباشد، دلیلی ندارد که نگران کارکرد امنیتی آن باشید. تعمیر قفل قدیمی با تعمیر قفل هوشمند امروزی متفاوت است.

اهمیت رفع مشکل آسیب دیدگی درب

بسیاری از درب­ها قبل از قفل شدن، از هم جدا می‌شوند. پس از گذشت مدتی درب دچار پوسیدگی، خراب شدن پیچ، قفل و دستگیره می‌شود. با جدا شدن درب خانه، احتمالاً بتوانید باز هم از قفل قدیمی استفاده کنید، اما بهتر است فکری به حال تعمیر و مرمت آن کنید. نکته مهم اینجاست که درب آسیب دیده منجر به خرابی قفل‌های قدیمی شده و تعویض درب را برایتان دشوار می‌کند.

بررسی مشکلات مکانیکی قفل قدیمی

در قفل‌های قدیمی امکان ایجاد مشکلات مکانیکی وجود دارد. اما وقتی به این مشکل پی می‌برید که متوجه شوید از کار افتاده است. شناسایی برخی از مشکلات ساده است، مثلاً جدا شدن دستگیره از دوک یا باز نشدن درب علی رغم چرخیدن کلید در قفل. برای شناسایی راه حل مناسب، نیاز به اطلاعات بیشتری در خصوص درب و قفل دارید.

اهمیت تمیز نگه داشتن قفل قدیمی

اکثر قفل‌های قدیمی به پولیش نیاز دارند. امکان از بین رفتن رنگ یا پوشش و پوسته پوسته شدن آن وجود دارد که ظاهر ناخوشایند ایجاد می‌کند. این می‌تواند به جذابیت بصری کلی یک اتاق و یا خود خانه آسیب بزند و همچنین می‌تواند امنیت منزل شما را کاهش دهد.

اگر وضعیت خانه شما طوری باشد که فاقد امنیت کافی بنظر بیاید، مجرمان احتمالی به ایجاد امنیت کافی در خانه شما شک کرده و آن را جزء هدف تبهکاری خود قرار می‌دهند. بنابراین برای امنیت و ظاهر کلی خانه خود، از این نوع تعمیرات غافل نشوید.

رفع مشکلات رایج قفل‌های قدیمی

تعمیر دستگیره در قدیمی با تعمیر قفل قدیمی یک‌سان نیست، تفاوت اصلی در پیچیدگی وسیله‌ای است که شما در حال تعمیر آن هستید. بیشتر افرادی که درک درستی از فلز کاری دارند، می‌توانند از پس تعمیر معمولی آن بر بیایند. برای تعمیر نیاز به اطلاعاتی از جمله فهم پیچیدگی بخش‌های پیچ و مهره دارید. قفل های قدیمی زمانی ساخته شدند که هنوز استاندارد کنونی برای قفل‌های جدید در صنعت ایجاد نشده بود.

زنگ زدگی:

زنگ زدگی نتیجه یک واکنش شیمیایی است که منجر به مسدود شدن قفل می‌شود. بنابراین قفل قدیمی از درون به بالا گیر می‌کند و شما را مجبور می‌کند تا از ترفندهای خاصی برای باز کردن آن استفاده کنید.

وجود نوک تیز در قفل:

ترک و شکستگی به عنوان آسیب دیدگی قفل قدیمی باعث می‌شود که در پی ترمیم آن باشید. یک شکاف بزرگ انتهای آن وجود دارد و بدترین حالت این شکاف‌ها منجر به معیوب شدن مکانیزم قفل شدگی می‌شوند.

مشکلات داخلی:

در اکثر مواقع برای تعمیر قفل قدیمی، کاری به اجزاء داخلی آن نداریم، زیرا اکثر آن‌ها به دلیل سادگی و یا عدم وجود قطعات متحرک، سبک‌های خاصی دارند.

گاهی اوقات اشیاء خارجی باعث مسدود شدن مسیر کلید می‌شوند و به ناچار باید به بررسی مشکلات داخلی قفل بپردازیم. وقتی تمام راه کارها را امتحان کردید و به نتیجه نرسیدید، بد نیست نگاهی به داخل آن بیاندازید و یا از قفل­ساز ماهر کمک بگیرید.

جدا شدن قفل‌ها:

برای تعمیر قفل قدیمی، قفل‌ها از هم جدا می‌شوند. دستگیره از دوک رزوه شده یا رزوه دستگیره شل ساخته شده است، طوری که کل آن شل است. گاهی اوقات شناسایی مشکل بسیار دشوار است، بخصوص اگر خودتان با دانش کمی که دارید به دنبال تعمیر آن‌ها باشید.

تعویض کلیدهای قدیمی:

کلیدهای قدیمی خیلی منحصربفرد هستند و خیلی مواقع امکان پیدا کردن قطعات مربوط به آن‌ها وجود ندارد. گاهی برای تعمیر، مجبور به تعویض قفل هستید یا باید به سراغ خدمات انحصاری آن نزد قفل ساز ماهر باشید.

وقتی تعمیر آخرین راه چاره نیست:

نکته عجیب ماجرا اینجاست که پس از تعمیر مشکل، شاهد ایجاد دوباره همان مشکل خواهید بود. زیرا قفل‌های قدیمی به خود آسیب می‌زنند. وقتی قطعه‌ای در حال شکستن باشد، قطعه دیگر که تراز خوبی با آن قطعه ندارد، باعث شکستن خواهد شد. حالا با مشکل بزرگی مواجه هستید، زیرا یک مشکل یا شکستگی جزئی به مشکل بزرگتری تبدیل می‌شود.

تعویض قفل قدیمی:

همانطور که قبلا ذکر شد، تعمیر قفل قدیمی همیشه یک راه‌حل مناسب نیست. پیدا کردن قفلی با ابعاد یک‌سان و یا جایگزین کردن به جای آن، می‌تواند بهترین گزینه باشد.

کلام پایانی

این مورد که آیا امکان جایگزینی دستگیره‌ها در درب­های قدیمی یا امکان تعمیر قفل قدیمی درب وجود دارد، سوالات خوبی هستند که برای رسیدن به پاسخ مناسب باید با قفل ساز ماهر مشورت کنید. اطمینان حاصل کنید که این افراد اطلاعات کافی درباره قفل‌های قدیمی داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید