قفل کارتی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

با اینکه ابزارهای هوشمند باعث سهولت بیشتر در انجام امورات روزمره می شوند، دستگاه‌های هوشمند می‌توانند کارهای روزانه را آسان‌تر کنند. اما اتصال وسایل روزمره به اینترنت به معنای امکان نفوذ سایبری ناخواسته در آن است و امکان هک شدن خانه هوشمند وجود دارد.

1. انتخاب منطقی دستگاه ها

زمانی که به دنبال وسایل منزل هوشمند می‌گردید، ابتدا ویژگی های امنیتی آن ها را بررسی کنید. برندهای معتبر مشکلی در خصوص امنیت ندارند، اما اگر قصد خرید یک برند ناآشنا را دارید، حتماً به سراغ منابع معتبر بروید و ویژگی های امنیتی آن برند را مورد بررسی قرار دهید.

بیشتر بخوانید: قیمت قفل استخری و باشگاهی

2. بروزرسانی مستمر

بعد از خرید دستگاه های مورد نیاز، هر ماه اقدام به بروزرسانی آن ها کنید. این به روز رسانی ها خط دفاعی شما را در برابر بدافزار و دیگر تهدیدهای آنلاین تقویت می‌کنند.

3. تغییر نام پیش‌فرض کاربر

همانطور که از طریق اپلیکیشن گوشی هوشمند برای ایجاد یک دستگاه اقدام می کنید، حواس تان باشد که دستگاه نام کاربری یا حساب پیش فرض برای شما ایجاد نکند. این موضوع در روترهای بی سیم برای مدیریت خانه هوشمند، وجود دارد.

هکرها همیشه به دنبال فهرستی از نام کاربری پیش فرض هستند تا آن ها را برای ورود به حریم خصوصی¬تان امتحان کنند. تغییر نام کاربری فضای امنیتی بیشتری برای شما ایجاد کرده و دیگر در فهرست اهداف هکرها قرار نخواهید گرفت.

بیشتر بخوانید: قیمت دستگیره دیجیتال

4. از گذرواژه‌های قوی استفاده کنید

رمز آسان نمی تواند محافظ خانه شما باشد. بهترین کار ممکن، ایجاد یک گذرواژه امن و مطمئن است، پس از ابزار مدیریت گذرواژه ها استفاده کنید و یک گذرواژه مدیر (Master) داشته باشید. لازم نیست ده‌ها کلمه عبور را به یاد داشته باشید یا از فراموش کردن گذرواژه خود نگران باشید.

اکثر برنامه های مدیریت گذر واژه ، رمزهای عبور تصادفی تولید می‌کنند که هک آن‌ها حتی با بهترین تکنولوژی برای هکرها دشوار است. مدیریت گذرواژه همچنین به شما در خصوص آخرین باری که اقدام به تغییر گذرواژه کردید، اطلاع می دهد.

اگر شما دستگاه‌های خانه هوشمند را با دیگر اعضای خانواده خود به اشتراک می‌گذارید، مطمئن شوید که هر کدام حساب اختصاصی داشته باشند (‏از یک گذرواژه مشترک برای همه اعضاء استفاده نکنید)‏.

نکته: قدرتمند بودن گذرواژه لزوماً به معنای طولانی بودن آن نیست.

گذرواژه قوی همیشه به اعداد و نویسه‌های خاص نیاز ندارد، مگر این که دستگاه هوشمند شما آن شرایط را تنظیم کند. میتوانید، از یک رمز با حداقل شش حرف تصادفی با فاصله بین آن‌ها استفاده کنید، که به خاطر سپردن آن آسان‌تر از یک رشته اعداد و کاراکترها است.

5. استفاده از احراز هویت دو مرحله ای

این روش در واقع استفاده از یک رمز عبور دوم است. هنگامی که شما احراز هویت دو مرحله ای را فعال می‌کنید، در صورتی که یک هکر نام کاربری و رمز عبور شما را پیدا کند، حتی اگر اطلاعات ورود به سیستم را درست وارد کنند، دسترسی بدون کد خاصی (‏معمولا از طریق پیام متنی یا ایمیل ارسال می‌شود) امکان پذیر نیست‏. بهترین بخش این است که از فعالیت‌های مشکوک مطلع می شوید تا بتوانید رمز عبور خود را تغییر دهید.

بیشتر بخوانید: یراق آلات کابینت

6. از شبکه‌های بی‌سیم عمومی برای دسترسی از راه دور استفاده نکنید

شبکه‌های بی سیم عمومی امن نیستند، زیرا هکر می‌تواند ترافیک رمزگذاری نشده را نظارت و بدافزاری را ارسال کند. تمام فعالیت‌های آنلاین آسیب‌پذیر هستند، از جمله زمانی که شما دستگاه‌های خانه هوشمند را کنترل می‌کنید.

برای دستورهای سریع، مانند روشن کردن چراغ‌ها در شب یا قفل کردن قفل هوشمند، شما از داده‌های زیادی استفاده نخواهید کرد، بنابراین بهتر است که از شبکه خصوصی خود به جای یک شبکه عمومی استفاده کنید. برای کارهای فشرده‌تر مانند کنترل و دیدن دوربین‌های امنیتی و درگاه‌های ویدئویی، شبکه اختصاصی توصیه می شود. در صورت داشتن داده های نامحدود، شبکه بی سیم با ضریب امنیت بالا، بهترین گزینه برای شماست.

اگر مجبور به استفاده از شبکه عمومی بی سیم با امنیت پایین هستید، از یک شبکه خصوصی مجازی (‏VPN)‏برای رمزگذاری داده‌های خود استفاده کنید تا کسی نتواند آن را بخواند.

7. امنیت خود را افزایش دهید.

محصول جدیدی شبیه به برنامه آنتی ویروس به نام مرکز امنیتی وجود دارد که از شبکه بی سیم شما محافظت می کند، درست مثل محافظت کامپیوتر یا گوشی توسط آنتی ویروس. یکی از ویژگی های بارز مراکز امنیتی، ایجاد VPN برای خانه هوشمند است.

8. بررسی اجازه‌های برنامه

برخی برنامه‌های خانه هوشمند، اطلاعات مربوط به نحوه کاربری تان را جمع آوری می کند. اگر از ویژگی‌های خاصی مانند داده‌های مکانی و اتصال بلوتوث استفاده نمی‌کنید، اجازه های مربوط به این امکانات را غیرفعال کنید.

ارتباط وسایل هوشمند بایکدیگر یکی از مزیت های خانه هوشمند محسوب می شود که البته همین امر می تواند بر علیه امنیت شما باشد.

اگر از دستگاهی استفاده نمی کنید، آن را از سایر دستگاه های خانه هوشمند جدا کنید، تا هکر نتواند از آن به عنوان ابزاری کنار گذاشته شده، برای ورود به خانه هوشمند استفاده کند. با خرید گوشی هوشمند جدید، بهتر است اپلیکیشن های خانه هوشمند را از گوشی قدیمی خود حذف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید