قفل الکترونیکی درب ضد سرقت

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

در تمام طول تاریخ، امنیت یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های انسان بوده است. این موضوع باعث شده انسان از روش‌های مختلفی برای حفظ جان و مال خود استفاده کند.

آتش‌سوزی از حوادثی است که شاید احتمال بروز آن کم باشد اما در صورت وقوع می‌تواند نتایج غم‌انگیزی را به دنبال داشته باشد. اگر در ساختمان‌ها تجهیزات لازم وجود نداشته باشد، مهار آتش بسیار سخت است. بنابراین، همه ما باید در مورد امنیت محل زندگی یا کار خود در برابر آتش‌سوزی مطمئن باشیم. وجود دستگیره درب ورودی با کیفیت و همچنین وجود درب ضد حریق بخشی از موارد امنیتی ساختمان محسوب می‌شوند و می‌توانند در افزایش ایمنی نقش بسزایی داشته باشند.

آشنایی با درب ضد حریق

همان طور که از نام آن‌ مشخص است این درب در برابر آتش‌سوزی مقاوم است. ضد حریق بودن این نوع درب‌ها به معنی آسیب ندیدن آن‌ها در آتش‌سوزی‌ نیست. این درب‌ها در مدت زمان محدودی می‌توانند در برابر مقدار مشخصی از گرما مقاومت کنند. اما اگر آتش‌سوزی طولانی باشد یا حرارت آن از مقدار معینی بیشتر شود، درب صدمه می‌بیند.

هدف از ساخت درب‌های ضد حریق جلوگیری از گسترش آتش به سایر نقاط ساختمان است. این نوع درب‌ها یا به طور کامل از انتقال آتش جلوگیری می‌کنند یا سرعت انتشار آن را کاهش می‌دهند.

امروزه انواع مختلف درب ضد حریق ساخته می‌شود که در ایران نوع فولادی آن رایج‌تر است و بیشتر مورد استفاده قرار می­‌گیرد. داخل درب‌های فولادی با پشم سنگ نسوز پر می‌شود. پشم سنگ می‌تواند تا چهار ساعت در برابر حرارتی که معادل 800 درجه سانتی‌گراد است، مقاومت کند.

این نوع درب در زمان آتش‌سوزی اتاق‌ها را از هم جدا می‌کند. در نتیجه:

  • آتش در همان اتاقی که شروع شده، باقی می‌ماند.
  • از افراد و لوازمی که در سایر اتاق‌ها قرار دارند، محافظت می‌شود.
  • با ایجاد یک مسیر امن، امکان فرار کردن افراد ساکن در ساختمان فراهم می‌شود.
خرید قفل دیجیتال با امکان تشخیص چهره

انواع درب ضد حریق

این درب‌ها از نظر جنس و کاربری انواع مختلفی دارند که در این بخش به معرفی آن‌ها می‌پردازیم:

انواع درب ضد حریق از نظر مصالح بکار رفته

درب های ضد آتش‌سوزی با توجه به موادی که در ساخت آن‌ها بکار رفته به سه گروه تقسیم می‌شوند:

فولادی:

این نوع درب‌ها سنگین بوده و ظاهر خشنی دارند. به همین دلیل، از آن‌ها بیشتر در ساختمان‌های تجاری و اداری و مکان‌های صنعتی استفاده می‌شود. با این حال، نوع خاصی از درب‌های فولادی هم وجود دارد که با توجه به ظاهر، ابعاد و وزن برای ساختمان‌های مسکونی مناسب است.

شیشه‌ای:

فناوری‌های جدید این امکان را برای تولیدکنندگان فراهم کرده‌اند که از شیشه برای ساخت درب ضد آتش‌ سوزی استفاده شود. برای ساخت این نوع درب‌ها از شیشه‌های مخصوصی استفاده می‌شود که در برابر آتش مقاوم هستند. البته باید به این نکته توجه کرد که درب‌های شیشه‌ای فقط از انتشار دود و آتش جلوگیری می‌کنند. به عبارت دیگر، در ممانعت از انتقال گرمای ناشی از آتش ناتوان هستند و گرمای ناشی از آتش را به اتاق­های دیگر منتقل می­کنند.

چوبی:

همان‌طور که اشاره شد، درب‌های فولادی یا شیشه‌ای برای استفاده در منازل خیلی مناسب نیستند. در نتیجه، تولیدکنندکان سعی کردند از متریال دیگری برای ساخت این نوع درب‌ها استفاده کنند. این تلاش‌ها به ساخت درب های ضد حریق چوبی منجر شد. جنس چهارچوب و فضای داخلی درب‌های چوبی از فولاد است که قسمت داخلی آن با پشم سنگ نسوز پر می‌شود.

سه نوع درب ضد آتش‌سوزی چوبی وجود دارد که از نظر مقاومت در برابر آتش با هم تفاوت دارند. مدت زمان مقاومت این نوع درب‌ها در برابر آتش 30، 60 یا 120دقیقه است.

انواع درب ضد حریق از نظر کاربری

این مدل درب‌ها از نظر کاربری به چهار دسته تقسیم می‌شوند:

  • درب‌هایی که در ساختمان‌های مسکونی، اداری و هتل‌ها نصب شده و برای خروج اضطراری مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • درب‌هایی که در نیروگاه‌ها استفاده می‌شوند.
  • درب‌های مخصوص بیمارستان
  • درب‌های مخصوص حافظت از انبارهای مختلف
خرید انواع لولای در منزل و محل کار

نکات مهم برای خرید درب ضد حریق

این مدل درب‌ها باید دارای ویژگی‌های زیر باشند:

  • سازمان استاندارد مشخصات این نوع از درب را تائید کرده باشد.
  • درب بتواند در مدت زمان مناسبی در برابر آتش مقاومت کند.
  • از انتشار دود جلوگیری کند.
  • امکان شعله‌ور شدن آن در زمان آتش‌سوزی وجود نداشته باشد.
  • نباید در ساخت آن از مواد خطرناک و مضر برای محیط زیست یا سلامت انسان استفاده شده باشد.

نصب درب ضد حریق تا حدودی شبیه درب ضد سرقت است. با این حال، میزان ایمنی آن در مقایسه با مدل‌های ضد سرقت بیشتر است. بنابراین، توصیه می‌شود درب حتما توسط کارشناسان شرکتی که آن را فروخته‌اند، نصب شود.

کلام پایانی

استفاده از درب‌ ضد حریق سطح ایمنی ساختمان‌ها را بالا می‌برد. این نوع درب‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند از انتشار دود و آتش جلوگیری می‌کنند و باعث آسیب زیادی به وسایل خانه یا افرادی که در محل حضور دارند وارد نشود.

امروزه انواع مختلفی از این نوع درب‌ها به بازار عرضه شده‌اند که از نظر جنس، کیفیت و ظاهر با هم تفاوت دارند که بنا بر نیاز خود باید مناسب‌ترین آن‌ها را خریداری کنید. اگر تصمیم دارید درب ضد آتش سوزی تهیه کنید باید علاوه بر ظاهر درب به میزان مقاومت آن در برابر آتش هم توجه کنید؛ همچنین توجه کنید دربی که تهیه می­کنید مناسب محل مد نظر شما هست یا نه.

دیدگاهتان را بنویسید