دستگیره استیل

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

همیشه برای دستگیره در ورودی مشکلاتی پیش می آید و صاحب خانه ها همواره درصدد رفع آن ها هستند. بالاخره هر صاحب خانه ای در برهه ای از زمان با این مشکلات مواجه می شود. میزان رفع و رجوع این مشکلات در وضعیت امنیتی ساختمان شما تاثیر دارد. متاسفانه خیلی از افراد با تاخیر زیاد به سراغ قفل ساز حرفه ای می روند.

در این مقاله از سری مقالات htn prime به طور خلاصه در مورد مشکلات مهمی می پردازیم که به راحتی نباید از کنار آن ها عبور کرد. همچنین نحوه رفع آن ها را هم توضیح می دهیم.

1. شل و لق شدگی دستگیره در، دستگیره قفل

دستگیره درب و قفل دارای چندین قطعه متحرک هستند که با اتصال و درگیر شدن وظیفه قفل شدن در را انجام می دهند. سالم بودن و کارکرد صحیح هر یک از آن ها برای قفل شدن ضروری است. وقتی قطعات قفل شل و لق می شوند یا از هم جدا شوند، باید چه کار کنیم؟ بسیاری از قطعات به مرور زمان و بعد از دوره بخصوصی شل و لق می شوند. در ادامه به چند راهکار برای رفع مشکل می پردازیم:

• اگر پیچ های اتصال قفل بدرستی جا نخورده اند، کافیست آن ها را سفت کنید. برای این کار فقط به یک پیچ گوشتی مناسب نیاز دارید. اگر پیچ گوشتی ندارید، می توانید از فروشگاه ابزار آلات خریداری کنید. پس از تهیه پیچ گوشتی مناسب، پیچ ها را در جای مناسب خودشان سفت کنید.

• در برخی از موارد، پیچ های اتصال و قطعات قفل دستگیره در ممکن است شکسته یا گیر کرده باشند و نیاز به تعویض آن خواهید داشت. یعنی قفل را از درب خارج کرده و ببینید کدام قطعه نیاز به تعویض دارد. گرچه اجرای این راه حل نسبتاً ساده است، اما اگر فکر می کنید موقع تعویض قفل مشکل دارید، حتماً به سراغ قفل ساز بروید. پس از تهیه قطعات لازم، قفل را در قسمت مناسب درب نصب کنید.

• اگر دو مرحله قبل جواب ندارد، یعنی مکانیک داخلی قفل با مشکل مواجه است. در این صورت یا باید قفل را جدا کنید یا به از قفل ساز حرفه ای برای شناسایی و حل مشکل کمک بگیرید.

2. عدم همترازی قفل های در

حل مشکلات این چنینی معمولاً ساده خواهد بود، اما برای اطمینان از اجرای راه حل صحیح، ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید.

• لولا و پیچ های در را بررسی کنید. در برخی از موارد، مشکل از همترازی نامناسب درب و قفل است. سفت کردن پیچ های لولا به تنظیم در و پیکربندی صحیح آن کمک می کند. پیچ های شل باعث نامیزان بودن در خواهد شد، بنابراین باید حواس تان به همترازی در در چارچوب آن باشد.

• صفحه قفل را باید همتراز با ضامن یا مغزی قفل نمایید. پیچ ها باید به درستی سوار صفحه اصلی قفل شوند. صفحه را باز کنید و موقعیت آن را دوباره تنظیم نمایید. در برخی از قفل ها، شاید لازم به جدا کردن بخش های مختلف صفحه قفل باشد. پس از رفع مشکلات احتمالی، آن را در جای مناسب قرار دهید. دقت کنید که این کار کمی تخصصی محسوب می شود و اکثر صاحب خانه ها قادر به انجام آن نیستند، پس از قفل ساز ماهر کمک بگیرید.

3. شکستگی کلید در قفل

مواجهه با کلید شکسته و گیر کردن آن در قفل نسبت به سایر مشکلات کار ظریف و حساس تری محسوب می شود. برای حل این مشکل از قفل ساز کمک بگیرید که با دستگاه مخصوص اقدام به خارج کردن کلید خواهد کرد.

• ابتدا باید سعی کنید تکه های کلید شکسته را از جای کلیدی قفل خارج کنید. قفل ساز معمولاً از ابزار خاصی برای خارج کردن قطعات شکسته استفاده می کند. نباید تا وقتی که کلید در قفل گیر کرده، سعی در باز کردن قفل و چرخاندن قطعات کنید. فشار آوردن به قطعه شکسته به خود قفل و قسمت باقی مانده از کلید، آسیب می زند.

• پس از خروج کلید، قفل باید بررسی شود. با یک کلید یدکی آن را امتحان کنید و مطمئن شوید که عملیات ورود و خروج کلید به درستی انجام می شود و مکانیزم قفل آسیب ندیده است. اگر قفل آسیب دیده باشد، باید آن را تعمیر یا تعویض کنید.

• کلید و قفل ارتباط نزدیکی با هم دارند، طوری که ترمیم کلید شکسته خیلی مهم است. اگر هر دو تکه کلید را در اختیار دارید، قفل ساز می تواند در ساخت کلید جدید به شما کمک کند.

هدف کارپنتر از اختراع این قفل‌ها، داشتن قفلی بود که نسبت به قفل‌های قدیمی و همچنین قفل‌های مغزی دار کارایی بهتری داشته باشد. جالب است بدانید که تاریخچه قفل‌های زبانه‌ای و قفل‌های مغزی دار به نوعی با هم گره خورده است.

جیمز کارپنتر در ابتدا به همراه شخصی به نام جان یانگ شروع به کار بر روی طرح‌های جدید و بهبود یافته قفل کرد. این دو نفر قرار بود حق ثبت اختراع قفل حاصله را با یکدیگر تقسیم کنند. اما در نهایت به جای اینکه کار به یک ثبت اختراع مشترک ختم شود، کارپنتر یک قفل زبانه‌ای با شکل عمودی را به ثبت رساند و یانگ هم در آخر اختراعی را ثبت کرد که به پایه و اساس قفل‌های مغزی امروزی تبدیل شد.

اگرچه جیمز کارپنتر مقدمات ساخت قفل‌های زبانه‌ای مدرن را بنا نهاد، اما این جان کارپنتر، پسر وی بود که بر نحوه ساخت و استفاده از قفل‌های زبانه دار تأثیرگذار بود. جان کارپنتر اصلاحاتی را روی طرح ثبت اختراع پدرش ایجاد کرد و توانست قفل زبانه داری تولید کند که می‌توانست در هر دو جهت استفاده شود.

قفل‌های زبانه‌ای بیش از 150 سال است که مورد استفاده قرار می‌گیرند و استفاده از آنها امروز هم ادامه دارد. قفل زبانه دار از زمان آغاز به کار آن در انگلستان تا ورود به مستعمرات اولیه آمریکا، توانسته است در طول زمان و ادوار مختلف، امتحان خود را به خوی پس بدهد. با این حال، استفاده از آنها دیگر مثل گذشته رواج ندارد و متداول نیست.

پیشرفت مکانیسم‌های قفل سازی منجر به ایجاد قفل‌های جدید و بهبود یافته‌ای شده است که قفل‌های زبانه‌ای از نظر امنیتی با آنها قابل مقایسه نیست. اگرچه قفل‌های زبانه‌ای دیگر از محبوبیت گذشته برخوردار نیستند، اما هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بیشتر بخوانید: مزایای دستگیره هوشمند

4. زبانه و قفل گیر کرده

اول باید به دلیل اصلی گیر کردن قفل در پی ببرید. دلایل زیادی برای گیر کردن قفل وجود دارد، پس تشخیص مشکل اولین مرحله برای رفع آن خواهد بود.

• اگر گیر کردن قفل به دلیل مسدود شدن جای کلیدی باشد، پس ابتدا باید مسیر جای کلیدی را تخلیه کنید و از شر قطعات و چیزهای اضافی خلاص شوید. ابتدا جای کلید را روغن کاری کنید تا بتوانید آن قطعات مزاحم را براحتی تخلیه کنید. انتخاب روغن مناسب بسیار اهمیت دارد، زیرا روغن خراب باعث آسیب به قفل خواهد شد.

• شکستن پیچ یا زبانه دستگیره در می تواند علت دیگر باشد که آنگاه تعویض قطعه لازم است. نیمی از صاحب خانه ها خود به تنهایی قادر به انجام این کار نیستند. ابتدا سعی کنید پیچ را به حالت اولیه خود برگردانید، اما خم و صاف کردن پیچ ممکن است به قفل آسیب بزند. بهترین کار تعویض پیچ یا زبانه است.

5. چرخش محفظه قفل

برای رفع این مشکل، ابتدا باید به پیچ ضامن که نگهدارنده محفظه در جای خود است، دسترسی داشته باشید. در برخی از قفل ها باید صفحه فلزی را جدا کنید، در برخی از قفل ها هم باید قطعات قفل را از درب خارج نمایید. پس از این کار، پیچ ضامن را بررسی کنید. تمام قفل ها در یک جا نصب یا قرار نمی گیرند.

به عنوان مثال، در قفل های لبه ای با بیرون آوردن قسمت بیرونی به راحتی می توانید به پیچ ضامن دسترسی داشته باشید. پس از قرار دادن پیچ ضامن و ترمیم و یا تعویض قطعات معیوب، آن ها را سفت کرده و صفحه فلزی را در جای اصلی قرار دهید. قفل را امتحان کنید و ببینید که آیا محفظه قفل به درستی و سفت سر جایش قرار گرفته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید