یراق آلات کابینت آشپزخانه

زمان مطالعه: ۶ دقیقه

ریل کشو کابینت یکی از یراق آلات کابینت است که در گذشته نوعی کالای چوبی بود که بر روی بدنه کابینت متصل می‌ شد و داخل شیار کشو قرار می ‌گرفت. سپس بعد از آن از انواع ریل‌ های ساده که چرخ داشتند استفاده می ‌شد. امروزه برای حرکت آسان تر کشو های کابینت از ریل‌های جدیدی استفاده می‌شود که به باکس کشو و بدنه کابینت متصل می‌شوند. این ریل‌ها از مکانیسم جالبی برای حرکت استفاده می‌کنند و بی‌صدا، روان و راحت هستند.

ریل کشو هم مثل دستگیره، جک یا لولا کابینت، یکی از ابزارهای پرمصرف مربوط به کابینت است که نقش موثری در سهولت استفاده و کیفیت کابینت‌ها دارد. ریل‌های کشویی انواع مختلفی دارند که شامل ریل کشویی غلطکی، ساچمه‌ای، تاندم و تاندم باکس است که هر کدام با توجه به امکانات موجود و نوع کابینت کاربرد متفاوتی دارند. در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت مفصل به انواع ریل کشو کابینت بپردازیم.

انواع ریل کشو کابینت

ریل غلطکی کشو

ریل غلطکی ساده‌ ترین و قدیمی‌ ترین نوع ریل کشو محسوب می ‌شود؛ به طوری که تا سال ‌ها فقط این نوع استفاده می شد.جنس این نوع ریل کشویی از آهن است که با رنگ روی سطح آن معمولا به صورت فلز سفید دیده می‌شود. این ریل برای کشوهای سبک مناسب است و دارای دو نوار فلزی است که یک غلطک یا قرقره به آن متصل شده است.

غلطک بر باکس کشو متصل است و نواری که غلطک روی آن حرکت می‌کند  بر روی بدنه کابینت تعبیه شده است. نصب این نوع ریل کشو کابینت به دانش فنی خاصی احتیاج ندارد و تنها مسئله آن این است که باید در محل درست تعبیه شود؛ معمولا با استفاده از یک دریل و چند پیچ می‌توان قطعات اصلی این ریل را که معمولا شامل چهار بخش است، متصل کرد.

ریل کشو ساچمه ای

پس از ریل کشو غلطکی نوبت به ریل کشو ساچمه ‌ای می‌رسد. این نوع ریل کشو برای کشوهای سبک و نسبتا سنگین مناسب است و در مقایسه با غلطکی، حرکت روان ‌تر، قابلیت باز شدن بیشتر، استحکام بیشتر، تنوع بالاتر، ضامن‌ های اطمینان، قیمت مناسب‌ تر، بسته شدن همراه با مکث و … دارد. مزایای نامبرده باعث می شود که کاربرد این ریل ها به مراتب بیشتر باشد. اسم دیگر ریل ساچمه‌ ای ریل تلسکوپی است.

از دیگر مزایای کشوهای ساچمه ‌ای این است که سایزبندی متفاوتی دارند ( از 20 تا 75 سانتی متر) که باعث می شود بتوانیم برای هر کشو با عمق متفاوتی، از این نوع ریل کشو کابینت استفاده کنیم. بنابراین ریل کشو ساچمه ای برای انواع کشو مناسب است.

جسن ریل کشو ساچمه هم از آهن است و هرچه ضخامت ورقه آهنی آن بیشتر باشد نشانه کیفیت بالاتر آن است؛ چرا که از استحکام بیشتری برخوردار است. همانطور که از نام این ریل ها مشخص است، ساچمه درون آنها قرار گرفته و مکانیسم حرکتشان به وسیله ساچمه های کوچکی است که داخل ریل قرار دارد. این ریل‌ ها دارای نوعی ضامن اطمینان هستند که مانع از در آمدن و افتادن کشوها می شوند. برای اینکه بتوانید کشوها را از کابینت جدا کنید کافی است ضمان را پیدا کنید و با جابجا کردن آن کشو را آزاد کنید.

ریل ‌های ساچمه‌ ای انواع مختلفی دارند و برای هر کاربردی نوع مناسب آنها وجود دارند. مثلا ریل کشو کابینت ساچمه‌ ای از نوع آرام‌بند یا ترمز دار، نوعی از ریل است که به آرامی بسته می شود و سر و صدا ایجاد نمی کند. این ریل ها پمپ هایی در انتهای خود دارند که قبل از بسته شدن کامل کشو سرعت آن را کاهش می دهند و باعث می شوند کشو به آرامی بسته شود.

بیشتر بخوانید: خرید دستگیره کابینت لوکس

ریل ساچمه ای دو تکه

نوع دیگری از ریل کشو کابینت است که معمولا با رنگ کروم آبکاری شده است. بدنه این ریل از دو بخش تشکیل می شود که خودش شبیه یک کشو است. این نوع ریل ها بدنه دو تکه ای دارند که در بین آنها ساچمه های سیاه رنگ قرار دارد و اجازه نمی دهند کشو به آسانی خارج شود. ایمنی این محصولات بسیار بالاست و کودکان را از آسیب دیدن حفظ می کند.

ریل ساچمه‌ ای سه تکه

سه تکه نیز نوع دیگری از ریل کشو کابینت ساچمه ای است که بسیار مقاوم و با کیفیت است. این ریل قدرت بالایی در نگهداری وزن سنگین کشوهای بزرگ دارد و از آن می توان برای ساخت کابینت های مخصوص قابلمه و ظروف سنگین استفاده کرد.

ریل کشو ساچمه ای سه تکه به دلیل اینکه سه تکه دارد بیشتر باز می شود و دسترسی بیشتری از کابینت در اختیار ما قرار می دهد. نحوه نصب این ریل ها به این صورت است که قسمت دو تکه بر روی یونیت و قسمت یک تکه آن روی باکس کشو سوار می شود. این نوع ریل ها نیز در هنگام بسته شدن مکث می کنند و آرام بند محسوب می شوند.

ریل کشو تاندم

ریل های کشو کابینت تاندم نوعی از ریل هستند که از چرخ دنده برای حرکت خود استفاده می کنند. حرکت این ریل ها به جلو و عقب کاملا یکسان است. این ریل ها هم برای تحمل وزن های بالا مناسب هستند و به راحتی و به صورت کامل باز می شوند.

نوعی از ریل کشو کابینت تاندم، مگنتی یا لمسی است. به این صورت که برای باز کردن کشو کافی است کمی آن را فشار دهیم تا به طور خودکار بیرون بیاید. همچنین برخی از ریل های تاندم به آرام بند مجهزند که باعث می شود سرعت بسته شدن آنها در انتها کاهش یابد و از سر و صدا جلوگیری کند. نصب ریل های تاندم کمی به دانش فنی احتیاج دارد و توصیه می کنیم اگر متخصص نیستید، این کار را به متخصصان بسپارید.

بیشتر بخوانید: قفل دیجیتال چیست؟

ریل کشو تاندم باکس

جدیدترین نوع ریل کشو کابینت موجود در بازار، ریل تاندم باکس است که در طراحی و تولید آن تکنولوژی پیشرفته به کار رفته است. این ریل ها را می توان بر روی انواع کشوها و در اندازه های مختلف نصب کرد.

ریل های تاندم باکس به سیستم باز شدن لمسی مجهزند و باعث می شوند که کشوها به دستگیره احتیاج نداشته باشند. همچنین این ریل ها به آرام بند نیز مجهز هستند که باعث می‌شود به راحتی باز و بسته شوند. تحمل وزن کشوهای تاندم باکس به بیش از 50 کیلوگرم می‌رسد که آنها را برای کشوهای بسیار بزرگ مناسب می کند.

نصب ریل کشو کابینت

نصب انواع ریل های کشو کابینت روش های مختلفی دارد. از آنجایی که ساختار هر کدام از ریل ها متفاوت است، طریق نصب آنها با یک دیگر نیز متفاوت است. در هر بخش به صورت مختصر به روش نصب هر کدام از ریل های کشو اشاره کردیم اما در این قسمت سعی می کنیم قواعد کلی نصب تمام کشوها را ذکر کنیم.

برای نصب ریل کشو کابینت به ابزار خاصی نیاز است که این ابزار معمولا شامل دریل، پیچ گوشتی، خط کش، ماژیک، متر نواری و سایر وسایل هستند. برای نصب ریل ها باید مراحل زیر طی شود:

اندازه گیری کشو و علامت زدن محل نصب ریل اولین مرحله نصب ریل است. در این مرحله بر حسب نیاز خود محل جایگذاری و نصب ریل کشو را علامت‌گذاری می ‌کنیم. باید توجه داشت که این مرحله به دقت بالایی احتیاج دارد و اگر به درستی انجام نشود، کل کار بیهوده خواهد بود.

جایگذاری ریل کشو کابینت باید به صورتی انجام شود که ریل در یک خط راست قرار بگیرد. محل پیچ ها را سوراخ کرده و ریل را جایگذاری می کنیم. قسمت های مختلف ریل باید منطبق بر هم باشند و قرینگی در آنها رعایت شده باشد. اگر حس می کنید نمی توانید به درستی ریل کشو را جایگذاری کنید، بهتر است از افراد متخصص کمک بگیرید.

کلام پایانی

ریل کشو کابینت یکی از مهم ترین اجزای کابینت و کشوهای آن است که باعث می شود کابینت به درستی و راحتی کار کند؛ بنابراین باید در خرید آنها دقت کافی داشت. همچنین باید با مشاهده انواع ریل کشو کابینت ، مناسب‌ ترین نوع آن را انتخاب نمود. توصیه می کنیم برای مشاهده انواع ریل کشو و قیمت آنها از سایت ما بازدید کنید.

از توجه شما سپاسگزاریم.

دیدگاهتان را بنویسید