قفل کمد باشگاهی

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

گیر کردن کلید در قفل یا صدا دادن درب در هنگام باز و بسته شدن، از مشکلات رایجی است که افراد با آن مواجه می‌شوند. سایشی که در قطعات مختلف درب ایجاد می‌شود عملکرد قسمت‌های مختلف آن از جمله قفل و لولای در را تحت تاثیر قرار می‌دهد. معمولا روغن کاری قفل و لولا به رفع این مشکلات کمک می‌کند. در ادامه می خواهیم شما را با نکات روغن کاری قفل و نکات مرتبط به آن را برای شما شرح دهیم.

روغن کاری قفل درب برای رفع مشکل گیر کردن کلید

حتما برای شما هم پیش آمده که هنگام باز کردن درب کلید در قفل گیر کند. در این مواقع، مجبور هستید چند بار کلید را بچرخانید تا درب باز شود. برای رفع این مشکل باید نسبت به روغن کاری قفل اقدام کنید. با روغن کاری، قفل روان شده و به همین دلیل کلید در داخل آن راحت‌تر قرار می‌گیرد. روغن کاری مشکل گیر کردن کلید را هم در قفل درب و هم در قفل آویز برطرف می‌کند.

بیشتر بخوانید: خرید قفل استخری و دستبند باشگاهی

برای روغن کاری قفل به یکی از دو روش زیر عمل کنید:

روش اول:

کثیف شدن قفل یکی از دلایل گیر کردن کلید در داخل آن است. در مرحله اول، یک پمپ هوای کوچک را روی مغزی قفل بگیرید تا گرد و غبار داخل آن خارج شود.

یک اسپری روغن تهیه کرده، آن را روی سوراخ کلید قرار داده و اسپری کنید. اگر بعد از این کار کلید را داخل قفل قرار داده و بچرخانید، متوجه می‌شوید که قفل به راحتی باز و بسته می‌شود. چون با روغن کاری گیر قفل برطرف شده است.

روش دوم:

برای اینکه قفل را تمیز کنید، آن را از روی درب باز کنید. در این روش، ابتدا سیلندر قفل را خارج کرده و سپس کل قفل را بیرون آورید. قفل را تمیز کرده و روی مغزی و سایر قسمت‌های آن روغن بزنید. سپس قفل و توپی آن را در جای خود قرار دهید. با چرخاندن کلید در داخل قفل از رفع مشکل گیر کردن آن اطمینان حاصل کنید. اگر در مورد باز کردن قفل هیچ اطلاعاتی ندارید، بهتر است این کار را به افراد باتجربه بسپارید.

در هنگام روغن کاری باید به دو نکته توجه کنید:

  • در استفاده از روغن زیاده‌روی نکنید. چون تمیز کردن روغن اضافی از روی درب سخت است. بهتر است ابتدا از مقدار کمی روغن استفاده کنید. سپس اگر نیاز بود مقدار آن را افزایش دهید.
  • پوست بعضی از افراد به روغن‌ها حساس است. بنابراین، در هنگام روغن کاری درب حتما از دستکش استفاده کنید.

روغن کاری و رفع صدای جیرجیر درب

یکی از مشکلات رایج درب‌ها، صدای جیرجیر مانند لولای آن‌ها است. این مشکل به قدری مهم است که گاهی اوقات به راحتی اعصاب شخص را به هم می‌ریزد. خوشبختانه راه حل‌های ساده‌ای برای رفع این صدا وجود دارد.

اولین راه حل برای رفع سر و صدا، استفاده از روغن‌های روان‌کننده است. روغن مورد استفاده باید قابلیت نفوذ به داخل لولا را داشته باشد. روغن را روی لولای درب اسپری کرده یا بمالید. سپس درب را چند بار باز و بسته کنید تا روغن داخل لولا برود. اگر به روغن مناسب دسترسی ندارید، می‌توانید از روغن موتور یا روغن خوراکی هم استفاده کنید. اما باید توجه داشته باشید که اثربخشی این روغن‌ها کمتر است.

اگر با روغن کاری صدا برطرف نشد، لولا و میخ‌های آن را در آورید. میخ‌ها، صفحات لولا را روی هم نگه می‌دارند. با پیچ گوشتی، میخ را چرخانده و خارج کنید. با استفاده از سیم ظرفشویی، خوردگی‌ها و کثیفی‌های روی میخ را تمیز کنید. سپس میخ را در جای خود قرار داده و روی آن روغن بزنید. درب را چند بار باز و بسته کنید تا زمانی که صدای جیرجیر قطع شود. در این صورت، میخ را کاملا در جای خود فرو کنید.

روغن کاری درب ضد سرقت

درب‌های ضدسرقت برای افزایش ایمنی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. مراقبت از این نوع درب‌ها بسیار مهم است. چون هم باعث حفظ زیبایی درب می‌شود و هم دوام و طول عمر آن را افزایش می‌دهد.

یکی از موثرترین راه‌ها برای حفظ و نگهداری این مدل درب‌ها، روغن کاری آن‌ها است. روغن کاری، کار ساده‌ای است و به دانش فنی خاصی نیاز ندارد. اگر این کار به طور منظم انجام شود، از بسیاری از آسیب‌های درب جلوگیری شده و از هزینه‌های مربوط به تعمیرات آن کاسته می‌شود.

این نوع درب‌ها هم در ناحیه لولا و هم در ناحیه قفل نیاز به روغن کاری دارند. برای اینکه متوجه شوید چه زمانی درب به روغن کاری نیاز دارد، آن را باز و بسته کنید. اگر صدای جیرجیر مانند به گوش شما رسید، زمان روغن کاری لولا فرا رسیده است. اگر کلید به سختی در قفل می‌چرخد، به روغن کاری قفل نیاز است. به منظور بهبود کارآیی درب ضد سرقت باید هم قفل و هم لولا روغن کاری شوند.

کلام پایانی

اگر کلید در داخل قفل گیر می‌کند یا هنگام باز و بسته کردن درب صدای جیرجیر مانند ایجاد می‌شود، بهترین راه این است که قسمت‌های مختلف درب را روغن کاری کنید. این روش، به روان شدن عملکردهای درب کمک می‌کند.

دیدگاهتان را بنویسید