دستگیره درب اتاق

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

دستگیره جز اصلی فضاهای مسکونی و تجاری محسوب می‌شوند که اغلب اوقات به درب داخلی متصل هستند و اگر بروی قسمت بیرونی درب باشند، همراه با چفت کلید خور (قفل کلیدی) به عنوان دیگر مکانیزم امن قفل کردن خواهند بود که برای بالا بردن امنیت بکار می‌روند. به دلیل کاربرد گسترده دستگیره، همواره صاحب خانه‌ها درگیر تعمیر دستگیره‌ های شل و لق شده خواهند بود.

عموماً رسیدگی به دستگیره های شل عذاب آور است، اما این یکی از مسئولیت‌های مهم روی دوش صاحب خانه محسوب می‌شود. نحوه تعمیر قفلی که داخل درب گیر کرده هم جز دیگر وظایف مهم صاحب خانه‌هاست. به سادگی نمی‌توان از کنار این مشکلات گذشت، زیرا مشکلات دیگر با این مشکل گره می‌خورد و بیشتر از آنچه فکرش را کنید، امنیت خانه‌تان در گرو سلامت دسته‌های درب است.

امروزه بیشتر بروی مشکلاتی تمرکز می‌شود که منجر به شل و لق شدن دستگیره درب ها شده و افراد درصدد رفع درست این مشکلات هستند.

انواع دستگیره ها

نوع دسته بر اساس موقعیت پیچ شدن آن تعیین می‌شود که بر اساس پیچ نصبی آشکار و پیچ نصبی مخفی دسته‌بندی می‌شوند. انواع با پیچ آشکار بیشتر در قفل درب های قدیمی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. حل مشکلات این نوع راحت‌تر است، زیرا امکان مشاهده تمام قطعات درگیر در مکانیزم قفل و باز شدن درب، وجود دارد.

پیچ های مخفی جز طرح‌های مدرن محسوب می‌شوند و در تجهیزات سخت افزاری درب‌های جدیدتر وجود دارند. در این نوع از پیچ‌های آشکار استفاده نمی‌شود و از صفحه گیره نصب استفاده می‌شود که مانع از نمایان شدن پیچ‌هایی می‌شود که دستگیره را محکم نگه می‌دارند. به همین دلیل تعمیر این نوع نسبت به نوع با پیچ آشکار، سخت‌تر خواهد بود.

به طور کلی، تعمیر دسته درب کار چندان سختی نیست. برخی از صاحب خانه‌ها برای رفع این مشکلات از قفل ساز ماهر کمک می‌گیرند. اگر فکر می‌کنید مهارت کافی برای تعمیر ندارید، بیش از اندازه خودتان را درگیر نکنید. اصرار بیش از حد ممکن است به قفل شما آسیب بزند.

چه چیزی باعث شل و لق شدن دسته درب می شود؟

حالا که اطلاعات اولیه را دارید، ببینیم برای تعمیر آن به چه وسایلی نیاز دارید. اول باید ببینیم که چرا برخی از مشکلات اول از همه ایجاد می‌شوند. اصلاً منطقی نیست که از راه حل‌های موقتی استفاده کنید.

در اینجا به چند دلیل برای شل شدن دستگیره اشاره می‌کنیم:

1. پیچ‌های اتصال قطعات مختلف به مرور زمان شل می‌شوند.

2. در خصوص درب و دستگیره‌های قدیمی، عمر آن‌ها و نحوه نگهداری نقش مهمی دارد. با گذر زمان نیاز به نگهداری مناسب یا تعویض برخی از قطعات است.

3. دیگر دلیل رایج، شکستگی پیچ درون مکانیزم درب است که مانع از اجرای کارکرد صحیح قفل خواهد شد.

بیشتر بخوانید: خرید دستگیره هوشمند در سایت htn prime

راه حل‌هایی برای تعمیر دستگیره‌های لق و شل

1. پیچ های داخلی دستگیره های شل را سفت کنید:

برای این کار باید ابتدا دستگیره را خارج کنید. قبل از این کار باید بدانید که دسته شما از چه نوعی است؛ از نوع با پیچ آشکار یا پیچ مخفی.

برای جدا کردن دستگیره با پیچ آشکار، ابتدا باید پیچ‌هایی که دسته را روی درب نگه می‌دارد، جدا کنید. پس از جدا کردن می‌توانید مکانیک داخلی قفل و دیگر قسمت‌های نگهدارنده آن را مشاهده کنید. پس از جدا کردن، می‌توانید پیچ‌ها را سفت کنید. حتی می‌توانید پیچ‌هایی که داخل دستگیره شل شده‌اند را نیز سفت کنید.

برای انواعی که از پیچ آشکار استفاده می‌کنند، با کار مستلزم مهارت مواجه هستید. البته نیاز به مهارت به معنای سختی کار نیست. اساساً باید فرآیندهای فوق را تکرار کنید، اما نوع با پیچ مخفی، نیازی به هیچگونه پیچ مغزی ندارد و کار را راحت‌تر می‌کند.

2. سفت کردن پیچ مغزی دستگیره شل:

از آنجایی که پیچ مغزی برای اتصال دستگیره به زبانه است، تنها بر انواع با پیچ آشکار تاثیر می‌گذارد. اگر دسته را جدا کنید و چفت نشده باشد، یعنی مشکل از پیچ مغزی است که در جای درست خود قرار ندارد.

برای رفع این مشکل، پیچ مغزی را پیدا کرده و آن را درست کنید. در برخی از دسته‌ها، پیچ مغزی داخل دستگیره است و براحتی می توان آن را پیدا کرد. اما برای برخی دیگر، باید پیچ های آشکار را باز کنید تا بتوانید به پیچ مغزی برسید.

3. تعمیر یا تعویض قطعات آسیب دیده:

در برخی از موارد، مشکل فراتر از شل شدگی یا جابجایی پیچ است. در واقع قطعات اصلی قفل آسیب دیده است. شکستگی زبانه یا چیدمان دستگیره می‌تواند دلیل این مشکل باشد. وقتی دسته را باز کردید و در حال بررسی آن هستید، ممکن است با انواع اقسام مشکلات مواجه شوید.

موارد مذکور جز مشکلات و راه حل‌های ساده‌ای هستند که برای رفع آن‌ها نیازی به خرید و نصب قطعات جدید ندارید. اگر در انجام این کارهای ساده هم مشکل دارید، بهتر از به سراغ قفل ساز حرفه ای بروید.

با استفاده از خدمات قفل سازی و تعمیر قفل آن‌ها به دسته و سایر وسایل خود آسیب نخواهید زد. در صورت نیاز آن ها به شما در خصوص تعویض قطعات یا حتی دسته درب راهنمایی خواهند کرد. گاهی اصلاً لازم نیست کل دستگیره را یکجا عوض کنید و کافیست برخی از قطعات کوچک آن را خریداری کنید.

کلام پایانی

شل و لق شدگی دستگیره جز مشکلات متداول هستند که می‌توان به سادگی آن‌ها را حل کرد. بهترین ترفند برای رفع مشکل و تعمیر دستگیره های شل این است که قبل از تشدید مشکلات، جلوی آن را بگیرید و به اصطلاح پیشگیری بهتر از درمان است. همانطور که توضیح دادیم، در صورتی که توانایی و مهارت کافی ندارید، برای ارزیابی مشکلات و ایرادات حتما به سراغ قفل ساز حرفه‌ای بروید.

دستگیره‌ها انواع مختلفی دارند مانند دستگیره درب کارتی و …، شما می‌توانید برای تهیه نوع مورد نظر خود صفحه محصولات ما را مشاهده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید