خرید قفل استخری

زمان مطالعه: ۴ دقیقه

کارت مایفر (MIFARE Card) یک نوع کارت بدون تماس است که امروزه توسط بیش از یک میلیاد نفر در جهان مورد استفاده قرار می‌گیرد و در بسیاری از کشور­های جهان مورد استفاده است.

از این کارت‌ها برای مترو و اتوبوس، ورود به اتاق هتل که دارای دستگیره درب کارتی است یا دفتر کار و همچنین پرداخت هزینه‌ها استفاده می‌شود. در این میان، استفاده از کارت‌های بدون تماس به سهولت و افزایش سرعت انجام کارها کمک می‌کند.

آشنایی با کارت مایفر

نوعی کارت هوشمند است که اولین بار در سال  1994 میلادی توسط شرکت فیلیپس ساخته شد. این کارت می‌تواند بدون تماس فیزیکی و با قرار گرفتن در نزدیکی دستگاه کارتخوان، اطلاعات را منتقل کند، همچنین آنتن داخلی قابلیت خواندن و نوشتن داده‌ها را دارد.

اطلاعات منتقل شده بین کارت مایفر و قرائتگر رمزگذاری شده است. وقتی آن را در مقابل کارتخوان قرار می‌گیرد، کارتخوان با اتصال به پایگاه داده آن را بررسی و شناسایی می‌کند. ابتدا کارت پیامی را به کارتخوان می‌فرستد. سپس از سوی کارتخوان یک پیام به کارت فرستاده می‌شود. این فرآیند به خواندن اطلاعات کارت و شناسایی آن منجر می‌شود.

اگر این کارت گم شود یا به سرقت رود، می‌توان آن را از کار انداخت. کاربردهای این نوع کارت گسترده بوده و از آن در مکان‌های مختلفی مثل هتل‌ها، اداره‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها استفاده می‌شود.

بعضی از کاربردهای کارت مایفر عبارتند از:

  • خرید اعتباری در مکان‌هایی مثل مترو و اتوبوس
  • دستگاه‌های مربوط به حضور و غیاب یا کنترل دسترسی
  • کلید هتل‌ها
  • استفاده به عنوان کارت شناسایی، کارت دانشجویی یا دانش‌آموزی، کارت عضویت، کارت شهروندی و …
  • پرداخت کرایه تاکسی‌ها یا عوارض جاده‌ای
  • کیف پول‌های الکترونیکی
بیشتر بخوانید: خرید انواع دستگیره درب HTN Prime

مزایای کارت مایفر

  • دارای شماره سریال اختصاصی است. به همین دلیل، امکان ندارد که کارت یک نفر با کارت سایر افراد اشتباه گرفته شود. علاوه بر این، در صورت گم شدن یا به سرقت رفتن کارت، دیگران نمی‌توانند از آن سوء استفاده کنند.
  • می‌توان از آن به صورت چند منظوره استفاده کرد. برای هر بخش یک رمز عبور مخصوص در نظر گرفته می‌شود که استفاده از کارت را به همان بخش محدود می‌کند و دردسر حمل کارت­های مختلف را برطرف می­کند.
  • در داخل و خارج ساختمان‌ها قابل استفاده است. از این کارت می‌توان در شرایط آب و هوایی نامساعد و محیط‌های مرطوب استفاده کرد. فناوری بکار رفته در کارت مایفر در برابر رطوبت، گرد و غبار و سایر آسیب‌ها مقاوم است.
  • اطلاعات روی کارت مایفر با استفاده از روش‌های مطمئن رمزگذاری می‌شود. این نوع کارت‌ها از امنیت بسیار بالایی برخوردار بوده و امکان کپی کردن اطلاعات آن‌ها وجود ندارد.
  • این کارت‌ها بدون تماس با کارتخوان خوانده می‌شوند. یعنی لازم نیست کارت پنل را لمس کند یا روی آن کشیده شود. عدم تماس با قرائتگر هزینه‌های نگهداری کارت را کاهش می‌دهد. چون کارت کمتر دچار سایش و پارگی شده و همانند روز اول نو باقی می‌ماند.
  • از این کارت می‌توان برای پرداخت هزینه‌ها به صورت غیرنقدی استفاده کرد.
  • امکان جاسازی تراشه مایفر در وسایل مختلف از جمله ساعت مچی وجود دارد.

معایب کارت مایفر

  • در مقایسه با سایر کارت‌های مشابه گران‌تر است.
  • محدوده خوانده شدن کارت در مقایسه با سایر فناوری‌ها کوتاه‌تر است. در نتیجه، این کارت برای کنترل دسترسی دارای محدودیت‌ است.
بیشتر بخوانید: خرید قفل کارتی هتلی

آشنایی با انواع کارت‌ مایفر‌

با توجه به سطوح امنیتی، ظرفیت حافظه و قابلیت‌های کارت مایفر، چند نوع مختلف از این محصول در بازار وجود دارد:

مایفر اولترالایت (MIFARE Ultralight)

مایفر اولترالایت 64 بایت حافظه دارد. به طوریکه، حافظه آن به 16 قسمت 4 بایتی تقسیم شده است. در مایفر اولترالایت امنیت رمزنگاری شده وجود نداشته و کارت‌های تولید شده با این تراشه بسیار ارزان هستند.

از این نوع کارت‌ها معمولا به صورت بلیط یکبار مصرف استفاده می‌شود. به عبارت دیگر، این کارت‌ها یک بار برنامه‌ریزی شده و امکان نوشتن مجدد روی آن‌ها وجود ندارد. بلیط‌های یکبار مصرف در رویدادهای مهم مثل مسابقات جام جهانی کاربرد دارند.

مایفر کلاسیک (MIFARE Classic)

یک ابزار ذخیره‌سازی است که حافظه آن دارای بخش‌هایی با مکانیسم‌های امنیتی ساده است. مایفر کلاسیک از یک پروتکل امنیتی اختصاصی NXP برای کنترل صحت امور استفاده می‌کند.

این کارت‌ها قدرت محاسباتی محدودی دارند؛ اما به دلیل مطمئن و ارزان بودن به طور وسیعی مورد استفاده قرار می‌گیرند. مایفر کلاسیک در کیف پول‌های الکترونیکی، کارت شناسایی، کارت حمل و نقل و بلیط استادیوم‌ها کاربرد دارد.

مایفر دسفایر (MIFARE DESfire)

این نوع کارت‌ های مایفر در مقایسه با مایفرهای کلاسیک دارای قسمت‌های نرم‌افزاری و سخت‌افزاری بیشتری هستند. مایفر دسفایر برای استفاده در ساختارهای ساده برنامه‌ریزی شده‌ است و امکان انجام تراکنش‌های سریع را فراهم می‌کند. فاصله بین این نوع کارت با کارتخوان به سایز آنتن و قدرت میدان مغناطیسی کارتخوان بستگی دارد. اما حداکثر این فاصله می‌تواند تا 10 سانتی‌متر باشد.

مایفر پلاس (MIFARE Plus)

مایفر پلاس جایگزین مناسبی برای مایفرهای کلاسیک است. از این نوع کارت‌ها در حمل و نقل عمومی و کنترل دسترسی در مکان‌های مختلف استفاده می‌شود.

کلام پایانی

امروزه، کارت مایفر نقش زیادی در سهولت انجام کارها دارد. کاربرد تکنولوژی مایفر از استفاده به عنوان کلید تا استفاده در مچ بندها گسترده است. بنابراین، از این نوع کارت‌ها تقریبا برای انجام هر نوع کاری می‌توان استفاده کرد. شما می­‌توانید با تهیه دستگیره هوشمند HTN Prime علاوه بر استفاده از اثرانگشت، تگ و قفل‌های مکانیکی از کارت‌­های مایفر نیز برای ورود به خانه یا محل کار خود استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید