خرید دستگیره درب

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

مشکلات ریز و درشت زیادی برای قفل ها پیش می آید. اغلب اوقات می دانید ایراد کار کجاست، اما باید راه درست برای تعمیر قفل را پیدا کنید. به مشکل زیر فکر کنید و ببینید آیا می توانید راه حلی برایش پیدا کنید.

در این مقاله از سری مقالات htn prime می خواهیم شیوه تعمیر قفل های گیر کرده را آموزش دهیم؛ پس با ما همراه شوید.

دستگیره در می‌چرخد اما قفل را باز نمی‌کند

دستگیره های معمولی از ضامن فنردار استفاده می کنند. چرخاندن دستگیره باعث می شود تا با فشار وارد شدن بر فنر و جمع شدن آن، ضامن درگیر شود. در سایر حالت های قفل، فنر وضعیت باز دارد. وقتی در را قفل می کنیم، دستگیره نخواهد چرخید، و ضامن درگیر نمی شود. در یک کلام دستگیره می چرخد اما قفل را باز نمی کند. مشکل عدم واکنش مناسب فنر در ضامن است. نحوه رفع مشکل ضامن گیر کرده در در متفاوت است، زیرا مشکلات متفاوتی می تواند وجود داشته باشد، اما اول از همه لازم است در را باز کنید.

اگر این قفل بروی در خارجی قرار دارد، قبل از اینکه به مشکل دستگیره درب ورودی رسیدگی کنید، مطمئن شوید که سایر قفل ها باز هستند. برای تعمیر دستگیره قفل شده، باید انحراف در اتصالات موجود را شناسایی کنید:

1. دستگیره را از در جدا کنید.

2. قطعات از جمله فنر را باز کنید.

3. از یک ابزار مناسب (مثل صاف) برای چرخاندن شکاف داخل اهرم چرخاندن استفاده کنید.

4. ببینید که آیا دستگیره به درستی کار خود را انجام می دهد.

اگر ضامن تو رفتگی داشته باشد، پس دستگیره برای محور چرخش مناسب نیست. باید مشکل این اتصال را از بین ببرید. شاید ایراد از محور چرخش، خود دستگیره یا فشاری باشد که آن ها را درگیر یکدیگر می کند. پوشش تمام قطعات را بررسی کنید و هر قسمتی که آسیب دیده را تعویض نمایید. اگر هیچ آسیب دیدگی مشاهده نمی کنید، مطمئن شوید که دستگیره ها با فشار کافی به قفل وارد می شود، طوری که محور چرخش ضامن و مغزی قفل را به درستی می چرخاند.

اگر ضامن درگیر نشود، پس مشکل از غلاف ضامن است. احتمال دارد که مشکل از فنر یا سایر قطعات ریز موجود باشد. در اکثر مواقع نیازی به تعویض کامل قفل و دستگیره نیست. هر وقت شرایطی پیش آمد که علارغم چرخیدن دستگیره، قفل را باز نمی کند، بهترین کار تعویض کردن است. اما قبل از انجام این راه حل، باید جزء جزء قطعات و موارد دستگیره و قفل را بررسی کنید.

بیشتر بخوانید: مرکز فروش دستگیره در

قفل در در وضعیت باز گیر کرده

وقتی قفل در در وضعیت غیرباز گیر کند، منزل شما آسیب پذیر خواهد شد. راه حل و شدت این مشکل بر اساس نوع قفل، متفاوت خواهد بود. بدترین حالت این است که قفل کلیدی (چفت کلید خور) در وضعیت باز گیر کرده باشد، زیرا قفل کلیدی امنیت واقعی ساختمان را تامین می‌کند.

پس از شناسایی مشکل، می توانید به سراغ بررسی عوامل مختلف و میزان تاثیرگذاری آن ها بر مشکل پیش رو بروید.

• اگر قفل قدیمی است، شاید پیچ ها یا اجزاء داخلی دچار زنگ زدگی یا لقی شده باشند.

• شاید کلید شکسته یا آسیب دیده و در محفظه قفل خوب کار نمی کند. ببینید آیا کلید دیگر می تواند قفل را باز کند، یا اینکه چرخش انگشت پیچ را تحریک می کند.

• شاید محفظه قفل شکسته باشد، بنابراین از کلید یا وسیله دیگر برای حرکت دادن در وضعیت قفل شده، نمی توانید کمک بگیرید.

• شاید در خوب جا نخورده باشد، یعنی با اینکه در قفل شده، اما به دلیل حالت نیمه باز، قفل کارایی خود را از دست داده است.

بیشتر بخوانید: خرید قفل دیجیتال

قفل زبانه در وضعیت قفل شده، گیر کرده است

این حالت شبیه به گیر کردن قفل در در وضعیت باز است. برای رفع این مشکل می توانید از توصیه های مورد قبلی استفاده کمک بگیرید. هنگام حل مشکل قفل شکسته از همان راه حل ها استفاده کنید. اما وقتی با فشار زیاد باعث شکسته شدن قفل شدید، وقتی قفل در حالت قفل شده گیر کرده است، نیاز به ایجاد سایش دارید.

زیرا قطعات بهم گیر کرده و درگیر شده اند و به درستی عمل نمی کنند. این واقعاً یک مشکل جدی محسوب می شود، زیرا مثل حالت شکستگی دستگیره، نمی توانید به راحتی در را باز کنید. در این حالت قفل زبانه به حالت فنری بارگیری نمی شود، بنابراین برای باز کردن آن نیاز به محرک دارید.

دکمه قفل دستگیره گیر کرده است

دکمه قفل بیشتر مخصوص دستگیره های داخلی در است. با چند روش می توان این مشکل را بر طرف کرد:

1. ابتدا دکمه قفل را فشار دهید.

2. پس از فشار دادن، دکمه را نگه دارید.

3. دکمه را سریعاً رها کنید (سعی کنید با سر دادن انگشت و آزاد کردن تدریجی دکمه فشار را تا زمانی که دکمه کاملاً به حالت اول برنگشته، فشار را وارد کنید)

4. اگر مشکل رفع نشد، دکمه قفل را بار دیگر به سرعت فشار دهید (این کار را مثل یک دکمه بازی ویدیویی بازی انجام دهید).

5. اگر باز هم دکمه قفل دستگیره گیر کرده، در حین فشار دادن دکمه، سعی کنید دستگیره را بچرخانید.

6. اگر به نتیجه نرسیدید، دستگیره را آهسته تکان دهید.

این کار برای زمانی است که دکمه قفل دستگیره گیر کرده باشد، که نوع رایج مشکلات ایجاد شده در قفل ها محسوب می شود. اگر دکمه قفل در به سمت بیرون گیر کرده باشد، آرام آن را فشار دهید و قطعات گیر کرده را تکان دهید.

اگر با تکان دادن ساده نتوانستید دکمه گیر کرده را باز کنید، نگران نباشید باز هم راه برای باز کردن آن وجود دارد. گاهی اوقات پیچ زبانه قفل گیر می کند، پس نمی توانید از زبانه فنری که در شکاف بین در و چارچوب وجود دارد، کمک بگیرید.

نکته پایانی

اگر در رفع مشکل و تعمیر قفل و دستگیره موفق نبودید، تردید نکنید و به سراغ قفل ساز بروید. رفع مشکل به تنهایی همیشه بهترین راه حل پیش رو نیست و شما گاهی نیاز به متخصص و قفل ساز دارید. مقدار هزینه قفل ساز هم با توجه به حجم کار مورد نیاز متفاوت است، اما با توجه به رقابتی بودن قیمت ها، به سراغ قفل ساز درست بروید.

دیدگاهتان را بنویسید