دسته کابینت

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

آشپزخانه یکی از مهم‌ترین و کاربردی‌تری بخش‌های هر خانه‌ای است. به همین دلیل، نورپردازی در آشپزخانه می‌تواند به بهبود کیفیت فضای آن کمک کند.

همچنین توجه به دکوراسیون آشپزخانه و استفاده از دستگیره‌های زیبا مانند دستگیره کابینت کلاسیک ، لوکس، مخفی و … می‌تواند کمک زیادی به زیبایی محیط کند.

مزایای نورپردازی در آشپزخانه

  • در آشپزخانه‌های بزرگ که به عنوان غذاخوری هم استفاده می‌شوند، وجود نور یک محیط گرم و لذت‌بخش ایجاد می‌کند. نور، اشتها را تحریک و به لذت بردن از غذا کمک می‌کند.
  • نورپردازی آشپزخانه کوچک اهمیت زیادی دارد. تکنیک‌های نورپردازی به ایجاد عمق کمک می‌کنند. در نتیجه، با خطای دیدی که ایجاد می‌شود محیط بزرگ‌تر دیده می‌شود.
  • استفاده از نور مناسب در آشپزخانه‌هایی که دکوراسیون تیره دارند، ضروری است. چون رنگ‌های تیره مثل قهوه‌ای و مشکی نور محیط را جذب می‌کنند اما نمی‌توانند نوری به محیط منعکس کنند. در نتیجه، فضا دلگیر و تیره‌تر می‌شود.
  • در آشپزخانه‌های فاقد پنجره، نور از اهمیت زیادی برخوردار است. چون حتی در طول روز هم باید کمبود نور طبیعی خورشید به کمک لامپ‌ها جبران شود.
  • هر چقدر آشپزخانه روشن‌تر باشد، فعالیت در آن راحت‌تر است.
  • استفاده درست از نور باعث زیباتر شدن فضای آشپزخانه می‌شود.

نورپردازی عمومی در آشپزخانه

برای تامین نور عمومی از لامپ‌های زیر استفاده می‌شود:

  • لامپ توکار سقفی: این محصولات طرفداران زیادی دارند. چون ساده بوده و با انواع سبک‌های آشپزخانه هماهنگ می‌‌شوند. با این حال،یکی از معایب آن‌ها ایجاد سایه در محل شعاع نور است. برای حل این مشکل باید در کنار آن‌ها از انواع دیگر لامپ‌ها و انواع روش‌های نورپردازی استفاده کرد.
  • لامپ متحرک: این لامپ‌ها پشت سر هم و به صورت متوالی نصب می‌شوند. این محصولات قابلیت جا به جایی دارند. بنابراین، می‌توان با استفاده از آن‌ها مسیر نور را تغییر داد. از سایر مزایای لامپ متحرک می‌توان به قابلیت کم یا اضافه کردن آن‌ها اشاره کرد.
  • لامپ سقفی: از مزایای مهم آن‌ها ایجاد نورپردازی عمومی و روشن کردن فضای کلی آشپزخانه است.
  • لوستر آویز: استفاده از لوستر در آشپزخانه به زیباتر شدن فضا کمک می‌کند. با این حال، نباید در استفاده از آن زیاده‌روی کرد. چون باعث هرج و مرج در فضا می‌شود. توصیه می‌شود فقط یک لوستر در وسط آشپزخانه قرار داده شود.
  • چراغ دیواری: این چراغ‌ها انواع مختلفی دارند که می‌توانند باعث تابش نور به سمت بالا یا پایین شوند.

بیشتر بخوانید: قیمت قفل HTN Prime

نورپردازی موردی در آشپزخانه

هنگام طراحی نورپردازی در آشپزخانه باید به سایه‌های حاصل از نور هم توجه شود. چون سایه حاصل از لامپی که در یک قسمت قرار دارد می‎‌تواند کار قسمت دیگر را مختل کند. بنابراین، بهتر است به جای استفاده از یک یا دو لامپ بزرگ، از چند لامپ کوچک‌تر برای بخش‌های مختلف آشپزخانه  استفاده کرد.

وجود روشنایی برای قسمت‌هایی از آشپزخانه که بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، ضروری است. از این قسمت‌ها می‌توان به سینک ظرفشویی، کابینت‌ها و کانتر اشاره کرد:

نورپردازی کابینت

یکی از اشتباه‌های رایج در مورد نورپردازی آشپزخانه منزل این است که به کابینت‌ها به اندازه سینک و گاز اهمیت داده نمی‌شود. در حالیکه، کابینت‌ها هم به روشنایی مناسب نیاز دارند. چون، بیشتر کارها در آشپزخانه روی سطح آن انجام می‌شود. از طرف دیگر، وسایل زیادی در داخل آن وجود دارد که در طول روزها بارها مورد استفاده قرار می‌گیرند.

اگر کابینت‌ها فاقد نور باشند، هم سایه حاصل از نور بخش‌های دیگر آشپزخانه باعث مزاحمت می‌شود و هم پیدا کردن وسایل از داخل آن سخت است. بهترین حالت نورپردازی برای کابینت‌ها این است که برای بالای آن‌ها از نور با شدت متوسط و برای بخش‌های داخلی از نور با شدت خیلی کم استفاده شود.

بیشتر بخوانید: مشاهده لیست قیمت قفل استخری و باشگاهی در فروشگاه محصولات HTN Prime

نورپردازی زیر کابینت‌ها

گاهی اوقات، استفاده از نورهای نقطه‌ای در بالای کابینت‌ باعث ایجاد سایه در قسمت‌های پایینی آن می‌شود. برای حل این مشکل می‌توانید از نورهای مخفی زیر کابینت استفاده کنید که هم زیبا و هم کاربردی هستند.

محل نصب این نورها بسیار مهم است. اگر خیلی به لبه جلویی نزدیک باشند، نور زیادی روی کاشی‌های بین کابینتی انداخته می‌شود که خیرگی نامناسبی به وجود می‌آورد. اگر خیلی عقب نصب شوند، شدت نور به قدری کم می‌شود که  اثر مناسب خود را از دست می‌دهد. بنابراین، بهترین محل برای نصب آن‌ها در نزدیکی لبه جلویی کابینت است.

نورهای زیر کابینت در شب روشنایی مناسبی برای شما فراهم می‌کنند. اگر نیمه شب وارد آشپزخانه می‌شوید، می‌توانید به جای روشن کردن چراغ اصلی از روشنایی نورهای مخفی استفاده کنید.

نورپردازی داخل کابینت‌ها

برای داخل بهتر است از چراغ‌های مخصوص استفاده کنید. این چراغ‌ها در قسمت جلویی و در فاصله چند سانتی‌متری درب نصب می‌شوند. اگر درب شیشه‌ای است و داخل آن دکور چیده شده، می‌توانید در قسمت انتهای کابینت از چراغ استفاده کنید.

مشاهده و خرید انواع قفل دیجیتال و هوشمند

نورپردازی داخل کشوها

نصب چراغ در کشوها باعث می‌شود داخل آن‌ها به خصوص در زمان شب، بهتر دیده شود. برای کشوها می‌توانید از چراغ‌هایی استفاده کنید که با باز و بسته کردن درب کشو روشن و خاموش می‌شوند.

یراق کابینت

نورپردازی کانتر

کانتر یکی از قسمت‌های بسیار پرکاربرد آشپزخانه است. کانتر روی کابینت قرار دارد. بنابراین، می‌توانید برای روشن کردن این قسمت از آشپزخانه از چراغ‌های زیر کابینتی استفاده کنید.

معمولا در ساخت کانترها از سنگ مرمر یا  گرانیت استفاده می‌شود. بنابراین، سطح بیشتر کانترها درخشنده است. به همین دلیل به نوری نیاز دارد که با انتشار روشنایی در سطح کانتر  از بازتاب آن جلوگیری کند.

نورپردازی قسمت جزیره

اگر از جزیره آشپزخانه زیاد استفاده می‌کنید، بهتر است نورپردازی مناسبی برای آن در نظر بگیرید. برای این کار می‌توانید از چراغ‌های آویز که بالای جزیره نصب می‌شوند، استفاده کنید.

نورپردازی بالای سینک

آشپزخانه‌های دارای پنجره در طول روز نور طبیعی مناسبی را دریافت می‌کنند. بنابراین، روزها به روشنایی زیادی نیاز نیست. اما در طی شب باید از لامپ‌های داخل آشپزخانه استفاده کرد. برای تامین روشنایی سینک، می‌توانید چند نور نقطه‌ای یا چراغ آویز کوچک در بالای آن نصب کنید. نوری که برای سینک استفاده می‌شود نباید شدت خیلی زیادی داشته باشد.

کلام پایانی

توجه به اصول نورپردازی در آشپزخانه یکی از بخش‌های مهم دکوراسیون را تشکیل می‌دهد. اگر این کار به خوبی انجام نشود، زیبایی آشپزخانه به چشم نمی‌آید. این موضوع باعث هدر رفتن بخش بزرگی از هزینه‌ها می‌شود.

دیدگاهتان را بنویسید