قفل الکترونیکی درب ورودی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

یکی از دغدغه‌های مهم تمامی مالکین حفظ امنیت محل زندگی و محل کار است. علاوه بر نوع درب، کیفیت قفلی که بر روی آن استفاده شده هم مهم است.

اگر این بخش از درب عملکرد مناسب و مقاومت بالایی داشته باشد احتمال ورود سارقان و افراد ناشناس به حریم شخصی شما کاهش پیدا می‌کند. سوال اساسی این است که زمان تعویض قفل درب چه موقع است. چه اطلاعاتی برای این کار لازم است، چقدر هزینه باید برای آن در نظر گرفت و همچنین این سوال نیز پیش می آید که بهترین برند دستگیره درب چیست؟

در چه مواردی تعویض قفل درب لازم است؟

استفاده از قفل و کلید از دیرباز به منظور حفظ امنیت در میان ‌مردم متداول بوده است. با گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی این محصولات نیز دستخوش تغییر شده و انواع متنوع‌تری از آن‌ها در دسترس عموم قرار گرفته است.

اگرچه قفل‌ها برای افزایش ایمنی به وجود آمده‌اند اما عدم توجه به برخی نکات کارآیی آن‌ها را کاهش می‌دهد. اگر می‌خواهید حداکثر ایمنی را برای خود تامین کنید، به زمان تعویض قفل در موارد زیر نهایت دقت را داشته باشید:

  • بعد از خرید یک ملک جدید
  • بعد از اجاره یک ملک جدید
  • بعد از اجاره یک ملک جدید
  • بعد از نقل مکان مستاجر از ملک شما
  • هنگام به سرقت رفتن یا گم شدن کلیدها
  • بعد از اخراج یکی از کارمندان یا استعفای وی به علت نارضایتی
  • بعد از طلاق
  • هنگام خراب شدن قفل
  • اگر از آخرین باری که قفل را عوض کرده‌اید سال‌ها گذشته است

هزینه تعویض قفل درب به چه عواملی بستگی دارد؟

نوع قفل

در حال حاضر محصولات متنوعی را می‌توانید در بازار پیدا کنید. بنابراین، با توجه به متریال مورد استفاده، تکنولوژی ساخت و برند محصول گزینه‌های متنوعی پیش روی شما وجود دارد. با این حال، قفل‌های هوشمند بیشترین ایمنی را دارد. قیمت این محصول از نوع مکانیکی آن بالاتر است. همچنین هر چقدر از قابلیت‌های بیشتری برخوردار باشد برای خرید آن باید هزینه بیشتری بپردازید. برند محصول هم عامل مهمی در تعیین قیمت آن است.

تعداد قفل

این عامل به تعداد درب بستگی دارد. اگر محیط زندگی یا محل کار شما بزرگ و دارای اتاق‌ها و فضاهای متعدد باشد به تعداد قفل بیشتری نیاز دارید. البته برای هر فضا به قفل مناسب همان فضا نیاز است. توصیه می‌شود برای درب تمامی قسمت‌های ساختمان از یک نوع محصول یکسان استفاده نکنید. بهتر است محصول مورد استفاده برای درب اصلی با سایر درب‌ها متفاوت باشد.

نوع دو زمانه در هنگام بسته شدن درب با ایجاد دو توقف کوتاه باعث می‌شود درب بدون فشار اضافه و صدای نامطلوب بسته شود. این توقف یک بار در ابتدا و بار دوم در فاصله 30 سانتی‌متری چهارچوب انجام می‌شود.

تعداد کلید

تعدادی کلیدی که باید برای هر درب تهیه شود روی هزینه تعویض قفل درب تاثیر دارد. هر چقدر تعداد کلیدها بیشتر باشد احتمال به سرقت رفتن یا گم شدن آن‌ها هم بیشتر خواهد بود. برای پیشگیری از این مشکل می‌توانید از قفل دیجیتال استفاده کنید. این محصولات فقط با اثر انگشت یا صفحه کلید رمزدار باز می‌شوند.

هزینه نصب

اگر امکان نصب محصولی که به هنگام زمان تعویض قفل درب انتخاب می‌کنید، بر روی درب فعلی ساختمان وجود نداشته باشد باید درب را عوض کنید. در مواردی که درب قدیمی است یا به اندازه کافی محکم نیست هم مجبور به تعویض آن خواهید بود.

برای نصب قفل نیز باید هزینه‌ای در نظر بگیرید. شما می‌توانید برخی از آن‌ها را خودتان نصب کنید اما برای نصب برخی دیگر نیاز به حضور فرد باتجربه و متخصص است. نصب محصولات معمولی ساده است و فقط باید پیچ‌ها را باز کنید. اما برای نصب انواع پیشرفته‌تر باید اطلاعات کافی داشته باشید.

مشاهده و خرید یراق آلات کابینت

تعویض مغزی قفل درب‌های ضد سرقت چگونه انجام می‌شود؟

این درب‌ها به تامین امنیت ساختمان کمک می‌کنند. اما اگر قفل مناسبی نداشته باشند بیشتر از یک درب معمولی کارآیی ندارند. فرقی ندارد که برای خرید این نوع درب چقدر هزینه کرده‌اید یا درب شما محصول چه کشوری است. بدون یک قفل مناسب نباید از آن انتظار زیادی داشته باشید.

حتی اگر قفل درب مشکلی ندارد بهتر است هر چند وقت یکبار آن را با محصولی که تکنولوژی جدیدتری دارد، عوض کنید.

درب‌های ضد سرقت دارای دو قفل شب بند و معمولی و دو مغزی هستند. برای تعویض مغزی‌ها می‌توانید از توضیحات زیر کمک بگیرید.

مراحل تعویض مغزی شب بند

  • برای باز کردن مغزی قفل درب پیچ‌های این قسمت را باز کنید.
  • پوکی همراه با کاسه رزت را خارج کنید.
  • رزت را از پشت درب در آورید تا به مغزی برسید.
  • برای آزاد کردن مغزی پیچ آن را باز کرده و مغزی را بیرون بیاورید.
  • برای قرار دادن مغزی جدید کاسه رزت و پوکی را داخل قفل قرار دهید. سپس پیچ‌ها را ببندید.

مراحل تعویض مغزی معمولی

  • در محلی که کلید را داخل قفل قرار می‌دهید دو پیچ وجود دارد. این پیچ‌ها را باز کنید.
  • در قسمت زبانه سه پیچ وجود دارد. پیچ وسط را باز کنید تا بتوانید مغزی را خارج نمایید.
پس از تعویض مغزی قفل، آن را با روغن مخصوص روغن‌کاری کنید. مراقبت باشید در هنگام تعویض با وارد آوردن فشار بیش از حد به آن صدمه نزنید. اگر گمان می‌کنید اطلاعات کافی برای این کار ندارید حتماً از افراد متخصص کمک بگیرید.

کلام پایانی

هم در ساختمان‌های مسکونی و هم در ساختمان‌های اداری، داشتن امنیت اولویت اصلی است. قفل‌ها نقش مهمی در این زمینه دارند و هر زمانی که احساس شود امنیت در معرض خطر قرار گرفته، باید تعویض شوند.

به لطف پیشرفت تکنولوژی، قفل و کلیدها هم تغییر کرده‌ و انواع پیشرفته‌تری از آن‌ها روانه بازار شده‌اند. اگر کلید شما گم شده یا به یک ساختمان جدید نقل مکان کرده‌اید، زمان تعویض قفل درب‌ در اولین فرصت ممکن است.

دیدگاهتان را بنویسید