قفل هوشمند درب

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

در اواخر قرن 19 میلادی بسیاری از مهندسان در تلاش بودند تا وسیله‌ای طراحی کنند که بتواند به بسته شدن درب بعد از عبور افراد کمک کند. استفاده از این وسیله باعث می‌شد درب به صورت خودکار بسته شود. در نتیجه، بستن درب توسط شخصی که از آن عبور کرده، ضروری نبود. اولین جک پمپی آرام بند در سال 1873 توسط فردی به نام فرانسیس ریچاردز ساخته شد. سپس در سال 1880 فردی به نام لوییس نورتن با اضافه کردن فشار هوا و سیلندر، این اختراع را کامل‌تر کرد. این وسیله تا سال 1916 ظاهر و عملکرد ایده‌آلی نداشت. اما در سال‌های بعد استفاده از روغن‌های هیدرولیک، فنرهای متفاوت و شیرهای تنظیم به ارتقای آن‌ کمک کرد.

انواع آرام‌بند از نظر شکل ظاهری و عملکرد

این محصولات با توجه به شکل ظاهری و محل نصب به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • مدل نمایان که انواع مختلفی دارد، شامل: بازوی ملخی، بازوی کشویی و بازوی غلطکی
  • مدل پنهان که در سطح زیرین درب، فریم و لنگه درب یا در لولا قرار می‌گیرد.

از نظر عملکرد نیز دو نوع محصول در بازار وجود دارد:

  • غیراتوماتیک: درب توسط شخص باز می‌شود اما بسته شدن آن اتوماتیک است.
  • اتوماتیک: باز و بسته شدن درب به صورت اتوماتیک انجام می‌شود. در این نوع درب به کمک نیروی الکتریسیته باز می‌شود و به کمک سنسورها امنیت آن جهت باز و بسته شدن و عدم برخورد به افراد در حال تردد تامین می‌شود.

انواع آرام بند از نظر سرعت حرکت

یک زمانه (تک سرعتی)

قدیمی‌ترین و ساده‌ترین نوع به شمار می‌رود. این محصولات از قابلیت توقف و تضمین بستن آرام درب برخوردار نیستند. بلکه فقط هر بار که درب باز شود آن را می‌بندند.

دو زمانه (دو سرعتی)

برای درب‌های دارای قفل‌های زنجیری سنتی، مناسب است. این مدل برای انواع درب‌های ساده و ضدسرقت کاربرد دارد و از قابلیت تنظیم سرعت برخوردار است.

نوع دو زمانه در هنگام بسته شدن درب با ایجاد دو توقف کوتاه باعث می‌شود درب بدون فشار اضافه و صدای نامطلوب بسته شود. این توقف یک بار در ابتدا و بار دوم در فاصله 30 سانتی‌متری چهارچوب انجام می‌شود.

سه زمانه (سه سرعتی)

تقریبا تمام ویژگی‌های مدل دو زمانه را شامل می‌شود. با این حال، از چند جنبه با آن متفاوت است:

برای بسته شدن درب‌های دارای قفل برقی و بدون زنجیر مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قیمت آن در مقایسه با مدل دو زمانه بیشتر است.

مدل دو زمانه در دو مرحله توقف کرده و با سرعت ثابت درب را می‌بندد. اما در مدل سه زمانه در انتهای کار یک فشار اضافی روی درب وارد می‌شود تا بر نیروی قفل برقی غلبه کرده و درب حتما بسته شود.

بیشتر بخوانید: برای خرید لولای در تخت محصولات آریا یراق را مشاهده کنید.

مزایای استفاده از آرام‌بند

در حال حاضر، انواع مختلفی تولید می‌شود که در ساختمان‌های تجاری و مسکونی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این محصولات علاوه بر اینکه به بسته شدن آرام درب کمک می‌کنند مزایای دیگری هم دارند که در‌ اینجا به آن‌ها اشاره خواهیم کرد:

حفاظت در برابر آتش

در زمان آتش‌سوزی، مدتی طول می‌کشد تا نیروهای آتش‌نشانی رسیده و افراد محبوس در ساختمان را نجات دهند. معمولا در محیط ساختمان‌ مواد قابل اشتعال زیادی وجود دارد. به همین دلیل، جلوگیری از گسترش آتش بسیار مهم است.

جک آرام‎بند به دو طریق می‌تواند به نجات افراد کمک کند:

  • درب را بسته و مانع ورود هوا به داخل ساختمان می‌شود. نرسیدن اکسیژن به آتش، سرعت پخش شدن آن را در محیط کاهش می‌دهد.
  • بسته شدن درب از ورود دود به سایر نقاط ساختمان جلوگیری می‌کند.

صرفه‌جویی در مصرف انرژی

بسته نگه داشتن درب‌ها می‌تواند از اتلاف انرژی جلوگیری کرده و به کاهش هزینه‌ها منجر شود. استفاده از جک در مکان‌های مختلف به خصوص ساختمان‌های اداری، نقش زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.

افزایش امنیت

بسته شدن خودکار درب به ایجاد امنیت در مکان‌هایی مختلف مثل بانک‌ها و طلافروشی‌ها کمک می‌کند. درب‌های سنگین، سرعت خروج سارقان را کاهش می‌دهند و در حفظ امنیت محیط نقش پررنگی دارند.

از طرف دیگر، در محیط‌های اداری به دلیل مراجعه کننده‌های زیاد، داشتن آرامش و حفظ اسرار کاری بسیار مهم است که در این مکان‌ها نیز بسته شدن اتوماتیک درب‌ها می‌تواند مفید باشد.

بیشتر بخوانید: برای خرید انواع دستگیره در محصولات آریا یراق را مشاهده کنید.

نکات مهم برای خرید آرام بند

  • این محصولات باید از شرکت‌های معتبر خریداری شوند.
  • اجزای داخلی آن‌ها باید قابل تعویض باشد.
  • باید قابل تنظیم باشند تا باعث ایجاد سر و صدای زیاد یا آسیب به افراد در حال تردد نشوند.
  • برای انتخاب آن‌ها باید حجم و وزن درب در نظر گرفته شود. انتخاب نادرست عملکرد آن را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث خراب شدن جک می‌شود.

کلام پایانی

آرام بندها محصولاتی هستند که به بسته شدن خودکار درب کمک می‌کنند و از سر و صدای ناشی از بسته شدن درب جلوگیری کرده و همچنین در حفظ حریم خصوصی و افزایش امنیت محیط به مانند قفل رمزی نقش بسزایی دارند. جهت زیبایی کابینت های خود می توانید انواع دستگیره کابینت را در فروشگاه آنلاین ما بررسی نمایید.

دیدگاهتان را بنویسید