قفل رمزی

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

امنیت پنجره ها مهم است. چون از نقاط قابل نفوذ و قابل دسترس هر خانه‌ای محسوب می‌شوند. آمارها نشان می‌دهد که حدود 58 درصد سارقان به زور وارد منازل می‌شوند که در اغلب موارد این کار از طریق پنجره‌ صورت می‌گیرد.

برای داشتن پنجره‌های ضد سرقت باید چند اقدام امنیتی مختلف را انجام دهید. با HTN Prime همراه باشید تا با راهکارهایی که می‌توانند به حفظ امنیت این بخش از خانه کمک کنند، آشنا شوید.

چگونه پنجره‌ها احتمال سرقت را افزایش می‌دهند؟

بیشتر صاحبخانه‌ها تا قبل از اینکه مورد سرقت قرار بگیرند، امنیت پنجره‌های ساختمان را نادیده می‌گیرند. به منظور ارزیابی امنیت پنجره‌ها باید ابتدا معایب ذاتی آن‌ها را درک کنید. این کار به شما در حفظ ایمنی محل سکونت یا محل کارتان کمک می‌کند.

محافظت از پنجره به اندازه سایر اقدامات امنیتی مهم است. به طوریکه، بی‌توجهی به این امر سایر اقدامات شما را بی‌اثر می‌کند. به عبارت دیگر، اگر بهترین روش‌ها را برای ایمن‌سازی درب و قفل آن اجرا کنید، باز هم پنجره‌ها می‌توانند ساختمان را آسیب‌پذیر کنند. در اینجا به بعضی از رایج‌ترین نقایص مربوط به پنجره‌ها می‌پردازیم:

قابل مشاهده بودن

پنجره نقش بسزایی در زیبایی ساختمان و تامین نور آن دارد. اما در عین حال می‌تواند ناخواسته امنیت ساختمان را تحت تاثیر قرار دهد. یکی از اصلی‌ترین نقص‌های پنجره این است که امکان مشاهده داخل ساختمان را برای سارقان فراهم می‌کند.

بنابراین، می‌تواند در سرقت‌های تصادفی یا برنامه‌ریزی شده نقش داشته باشد. سارقان برای سرقت به اطلاعاتی در مورد قربانیان خود نیاز دارند. یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای این کار مشاهده داخل ساختمان از طریق پنجره‌ها است.

بیشتر بخوانید: مشاهده و خرید دستگیره درب

شیشه‌ای بودن و سهولت دسترسی

شیشه، اصلی‌ترین بخش یک پنجره را تشکیل می‌دهد. شیشه هم زیبایی ساختمان را افزایش می‌دهد و هم این امکان را برای صاحبخانه فراهم می‌کند که از طبیعت اطراف محیط زندگی خود لذت ببرد. با این حال، شیشه شکننده و آسیب‌پذیر است و می‌تواند امنیت ساختمان را کاهش دهد.

از طرف دیگر، بعضی از ساختمان‌ها پنجره‌هایی دارند که نزدیک سطح زمین یا در مکان‌هایی با دسترسی آسان قرار دارند. متاسفانه، برای اغلب این پنجره‌ها اقدامات لازم به منظور محدود کردن دسترسی وجود ندارد.

مکانیسم نامناسب قفل

بعضی پنجره‌ها دارای قفل و بعضی دیگر فاقد قفل هستند. معمولا توصیه می‌شود که بعد از ساکن شدن در یک خانه جدید نسبت به تعویض قفل درب ورودی اقدام شود. اما در اغلب موارد این توصیه در مورد قفل پنجره‌ها انجام نمی‌شود. اگر پنجره فاقد قفل مناسب باشد زمینه برای ورود سارقان به داخل ساختمان فراهم می‌شود.

بیشتر بخوانید: بهترین برند دستگیره در

نداشتن سیستم هشدار

اقدامات امنیتی برای امنیت پنجره ها با چند هدف انجام می‌شوند. این اقدامات سعی می‌کنند هم مانع دسترسی افراد غیرمجاز به داخل ساختمان شوند و هم دسترسی غیرمجاز را به صاحبخانه اطلاع دهند. توجه به نکته دوم نشان می‌دهد که به ندرت در پنجره‌ها تدابیری به منظور مطلع ساختن صاحبخانه وجود دارد. عدم وجود هر نوع سیستم اطلاع‌رسانی به سارقان جهت رسیدن به اهداف‌شان کمک می‌کند.

سارقان چگونه پنجره را هدف قرار می‌دهند؟

شما باید بدانید که سارقان چگونه از طریق پنجره به داخل ساختمان راه پیدا می‌کنند. این اطلاعات به شما در بکارگیری تدابیر امنیتی مناسب کمک می‌کند:

• غنیمت شمردن یک فرصت: بعضی از سرقت‌ها برنامه‌ریزی شده نیستند. به عبارت دیگر، ممکن است سارق از فرصتی که درست روبروی چشمانش قرار گرفته، استفاده کند. به عنوان مثال، پنجره‌های فاقد قفل، نیمه باز یا دارای شیشه شکسته زمینه را برای ورود افراد غریبه تسهیل می‌کنند.

• شکستن شیشه: هنگامی که به نقص امنیتی در پنجره‌ها فکر می‌کنید، احتمالا شیشه آسیب‌پذیرترین بخش آن را تشکیل می‌دهد. بسیاری از سارقان با شکستن شیشه به داخل ساختمان راه پیدا می‌کنند. معمولا سارقان زمانی که صاحبخانه در منزل حضور ندارد از این روش برای سرقت استفاده می‌کنند. با این حال اگر پنجره فاقد آلارم باشد، صدای شکستن شیشه ممکن است توجه افراد را جلب نکند.

• تمرکز روی پنجره‌های غیرقابل مشاهده: بعضی از پنجره‌ها پشت درخت‌ها یا در محیط‌های فاقد روشنایی کافی قرار گرفته‌اند. سارقان از این پنجره‌ها که معمولا صاحبخانه‌ها به آن‌ها توجه چندانی ندارند به نفع خود استفاده می‌کنند.

چگونه یک پنجره ضدسرقت داشته باشید؟

قفل‌های ایمن نصب کنید. این کار اولین اقدامی است که باید انجام دهید. چون بیشتر پنجره‌ها به قفل ایمن مجهر نیستند.

• از حفاظ امنیتی استفاده کنید تا احتمال موفقیت سارق برای ورود به داخل ساختمان کاهش پیدا کند. بعضی از این حفاظ‌ها دائمی هستند. اما بعضی دیگر دارای لولا بوده و راحتی باز و بسته می‌شوند. معمولا حفاظ‌های باز شونده با قفل آویز ایمن می‌شوند.

• شیشه پنجره را به کمک لایه‌هایی از فیلم یا برچسب امنیتی شیشه تقویت کنید. این روش، یکی از بهترین اقداماتی است که می‌توانید برای افزایش مقاومت شیشه در برابر خرد شدن انجام دهید.

• به جای شیشه‌ معمولی از پلکسی‌گلس استفاده کنید. پنجره‌های پلکسی‌گلس در برابر شکستگی مقاوم هستند. به طوریکه، سارقان برای ایجاد حتی یک ترک روی آن‌ها باید فشار زیادی اعمال کنند. اگر پلکسی‌گلس با فیلم امنیتی شیشه همراه باشد تضعیف امنیت آن تقریبا غیرممکن است.

• با نصب هشدارهای امنیتی از ایمنی منزل خود محافظت کنید. در طول روز که بیشتر صاحبخانه‌ها در منزل حضور ندارند، احتمال سرقت منازل بیشتر است. نصب امکاناتی با قابلیت اعلان از راه دور به شما این امکان را می‌دهد که در هر لحظه از وضعیت پنجره‌های منزل آگاه باشید.

• محیط خانه خود را ایمن کنید. امنیت پنجره ها تا حد زیادی تحت تاثیر امنیت محیط قرار دارد. استفاده از بعضی ابزارها امکان دسترسی سارقان را به خانه شما محدود می‌کند. به عنوان مثال، نصب دوربین‌های امنیتی نزدیک شدن سارق به ساختمان و پنجره‌های آن را مشکل می‌کند.

کلام پایانی

پنجره‌ جز جدایی‌ناپذیر امنیت ساختمان محسوب می‌شود. برای اینکه احتمال سرقت از طریق پنجره به حداقل برسد، باید به توصیه‌های ایمنی به دقت عمل کنید. استفاده از حفاظ، نصب هشدارهای امنیتی و استفاده از شیشه‌های مقاوم از جمله راهکارهایی هستند که دسترسی سارقان به داخل منازل را محدود می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید