پایه مبل

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

از ام دی اف (MDF) برای ساخت کابینت، سرویس خواب، درب و … استفاده می‌شود. MDF به تنهایی ظاهر جذابی برای ساخت کابینت ندارد و به همین دلیل باید با روکش پوشانده شود. امروزه، روکش‌های متنوعی برای MDF وجود دارند که از نظر ظاهر و قیمت با هم متفاوت هستند.همچنین یراق آلات کابینت نیز در مدل ها و قیمت های متنوعی تولید می‌شوند. شما میتوانید یراق آلات با کیفیت HTNPrime را در لینک جست و جو کنید یا کاتالوگ یراق کابینت را مشاهده نمایید.

با ما همراه باشید تا با انواع روکش‌ MDF برای کابینت آشنا شوید.

چند نوع روکش MDF برای کابینت وجود دارد؟

به طور کلی، روکش‌هایی که برای کابینت‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو نوع طبیعی و مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند. روکش‌های طبیعی در مقایسه با محصولات مصنوعی گران‌تر هستنند. به همین دلیل، امروزه بیشتر افراد به سمت استفاده از روکش‌های مصنوعی گرایش پیدا کرده‌اند. به طور کلی، روکش‌هایی که برای کابینت‌ مورد استفاده قرار می‌گیرند به دو نوع طبیعی و مصنوعی طبقه‌بندی می‌شوند. روکش‌های طبیعی در مقایسه با محصولات مصنوعی گران‌تر هستنند. به همین دلیل، امروزه بیشتر افراد به سمت استفاده از روکش‌های مصنوعی گرایش پیدا کرده‌اند.

روکش طبیعی کابینت چیست؟

این روکش‌ها همان طور که از نام‌شان مشخص است از ورق‌های نازک چوب ساخته و روی سطح کابینت نصب می‌شوند. برای ساخت روکش چوبی از درختان ساج، گردو و بلوط استفاده می‌شود. این محصولات دارای رنگ و طرح طبیعی بوده و به دلیل رگه‌هایی که در سطح خود دارند نمای جذابی را به وجود می‌آورند.

روکش‌های طبیعی در مقایسه با روکش‌های مصنوعی قیمت بالاتری دارند. اما در برابر رطوبت چندان مقاوم نبوده و بر اثر تابش نور خورشید تغییر رنگ داده یا پوسته پوسته می‌شود. بنابراین، استفاده از روکش چوب به مراقبت و نگهداری بسیار دقیقی نیاز دارد.

بیشتر بخوانید: مشاهده و خرید دستگیره کابینت HTN Prime

روکش مصنوعی کابینت چیست؟

روکش‌های مصنوعی بسیار متنوع بوده و هر کدام از آن‌ها جلوه و زیبایی خاصی دارند. رایج‌ترین این محصولات عبارتند از:

روکش های گلاس

روکش‌ های گلاس، یکی از پرفروش‌ترین محصولات موجود در بازار محسوب می‌شود. این روکش‌سطح براق و شفافی داشته و نور را منعکس می‌کند. به همین دلیل، استفاده از آن برای آشپزخانه‌های کم نور و فاقد پنجره بسیار مناسب است.

سایز روکش‌ های گلاس که برای ساخت کابینت بکار می‌رود معمولا 244 در 122 سانتی‌متر و ضخامت آن حدود 17 میلی‌متر است. در زمان خرید روکش‌ های گلاس حتما باید به کیفیت آن توجه کنید. چون محصولات بی‌کیفیتی در بازار وجود دارند که در زمان برش دچار لب‌پریدگی می‌شوند.

روکش اکریلیک

یک نوع روکش کابینت ام دی اف است که از انعطاف‌پذیری بالایی برخوردار است. این روکش از اکریلیک تری هیدرید آلومینیوم، رزین‌های اکریلیک و رنگ‌های مختلف ساخته می‌شود. روکش اکریلیک ظاهر براقی دارد. به طوریکه، سطح آن از روکش های گلاس براق‌تر و جذاب‌تر است.

یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روکش اکریلیک مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و خوردگی است. این محصول به مواد شیمیایی و اسیدی واکنش نشان نمی‌دهد. به همین دلیل، کابینت‌های دارای روکش اکریلیک طول عمر بالایی داشته و به راحتی دچار پوسیدگی نمی‌شوند.

روکش اکریلیک و های گلاس از نظر مقاومت و کیفیت ساخت شباهت زیادی به یکدیگر دارند. با توجه به اینکه قیمت روکش اکریلیک بالاتر است، هایگلاس طرفداران بیشتری دارد.

بیشتر بخوانید: مشاهده و خرید لولای درب HTN Prime

روکش لمینیت

این محصول در کارخانه و تحت فشار بالا از لایه‌های نازک کاغذی و پلاستیک‌های رزین ساخته می‌شود. سپس به کمک نوار PVC یا آلومینیوم به عنوان روکش کابینت MDF مورد استفاده قرار می‌گیرد.

لمینت در برابر رطوبت و گرما مقاوم و بادوام است. این محصول از تنوع رنگ نسبتا خوبی برخوردار بوده و در دو نوع مات و براق تولید می‌شود. با این حال، میزان براق بودن آن در مقایسه با های گلاس و اکریلیک کمتر است.

روکش HPL

HPL نوعی لمینت است که از ترکیب لایه‌های سلولز آغشته به رزین فنولی ساخته شده است. این محصول تحت فشار و حرارت بالا تولید می‌شود. HPL دارای تنوع رنگ بالا و ظاهر نسبتا براقی است.

HPL در برابر حرارت مقاوم است. به همین دلیل، به راحتی می‌توان از آن در اطراف اجاق گاز استفاده کرد. رنگ این روکش در اثر نور خورشید تغییر نکرده و روی آن به راحتی خط و خش ایجاد نمی‌شود. علاوه بر این، HPL در برابر رطوبت و مواد اسیدی و قلیایی مقاومت بالایی دارد.

مشاهده و خرید قفل استخری و باشگاهی HTN Prime

روکش ملامینه

روکش ملامینه از کاغذهای دکوراتیو و چسب ملامین فرم آلدئید ساخته می‌شود. ملامینه از محدود محصولاتی است که برای نصب روی MDF به چسب نیاز ندارد. به عبارت دیگر، به دلیل استفاده از چسب در ساختار آن برای نصب روی صفحه MDF به چسب مجدد نیاز نیست.

ملامینه قابل شستشو بوده و در برابر سایش و خراشیدگی از مقاومت بالایی برخوردار است. این محصول در رنگ‌های متنوع تولید شده و قیمت آن در مقایسه با سایر روکش ‌های کابینت ام دی اف مناسب‌تر است.

روکش UV

UV یکی از جدیدترین انواع روکش است. سطح این محصول همانند های گلاس و اکریلیک براق است. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های روکش UV مقاومت بالای آن در برابر نور خورشید است که باعث می‌شود دچار تغییر رنگ نشود. بیشتر روکش‌های ام دی اف در برابر نور خورشید مقاومت پایینی داشته و با گذشت زمان کیفیت آن‌ها کاهش پیدا می‌کند.

روکش UV از 9 لایه تشکیل شده و طی یک فرآیند طولانی ساخته می‌شود. به همین دلیل، قیمت آن بالا است. معمولا در بعضی ساختمان‌های اداری و نورگیر از این محصول استفاده می‌شود.

نکات مهم برای انتخاب روکش MDF برای کابینت

• اگر سقف آشپزخانه کوتاه است، از روکش‌هایی که خطوط عمودی دارند استفاده کنید. چون این خطوط با ایجاد خطای دید باعث می‌شوند ارتفاع سقف بلندتر به نظر برسد. در مقابل، برای آشپزخانه‌هایی که سقف بلند دارند، روکش‌های دارای خطوط افقی مناسب‌تر است.

• از بیش از دو رنگ برای روکش کابینت‌ استفاده نکنید. چون استفاده از رنگ‌های متعدد سبب آشفتگی و شلوغی محیط می‌شود.

• روکش‌های مقاوم در برابر حرارت و رطوبت استفاده کنید.

• روکش مات برای آشپزخانه‌های پرنور و روکش براق برای آشپزخانه‌های کم نور مناسب هستند.

چشمی درب دیجیتال

کلام آخر

در این مقاله سعی کردیم شما را با رایج‌ترین روکش‌ های کابینت MDF آشنا کنیم. همان‌طور که مشاهده کردید بعضی از این روکش‌ها مقاومت و طول عمر بالاتری داشته و برای استفاده در آشپزخانه مناسب‌تر هستند. بنابراین، شما باید با در نظر گرفتن سبک دکوراسیون آشپزخانه، بودجه و نیازهای خود روکش مناسب را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید